Miközben hatalmas vihart kavart, hogy a kormány szerződést bontott az A4-es autópálya mintegy 100 kilométerét építő - vagy inkább nem építő - Covec kínai vállalattal, feltünés nélkül összeomlóban van az egész autósztráda-program - írta a Gazeta Prawna, a vezető lengyel gazdasági napilap. Nemcsak a Varsót Lódzon át a német határral összekötő A4-es van veszélyben.

Donald Tusk miniszterelnök már csak azt szeretné elérni, hogy futball Európa-bajnokság kezdetére legalább járható legyen az út, mivel arra semmi remény, hogy a meccsek júniusi kezdetére elkészülhessen a sztráda. A bajnokságra érkezők szempontjából más, kulcsfontosságú projektek megvalósulása is kétséges. Valószínűleg nem készül el az A1-es és az A2-es sztráda több fontos szakasza, a Varsót elkerülő gyűrű és az S5-ös autóút egy része.

Az útfelügyelet (GDDKiA) szerint mintegy 320 kilométernyi autósztráda és 85 kilométernyi autóút átadása fogja lekésni a céldátumot. Ennek két fő oka van: az egyik , hogy az építők nem tudják tartani a határidőket, a másik az útfelügyelet konfliktusai a kivitelezőkkel.

Egy héttel ezelőtt azon tört ki a vita az A1-es sztrádán dolgozó SRB Civil Engineering ír céggel, hogy a felügyelet nem fogadta el a vállalat által alkalmazott technológiát. Még februárban szerződést bontottak az A4-es egy 21 kilométeres szakaszát építő lengyel-macedon konzorciummal, miután az a rendelkezésre álló idő feléig a munkálatoknak még csak 17 százalékát végezte el. Ebben jó eséllyel szerepe volt annak is, hogy a bejelentett 516 alkalmazott helyett csak 216-an dolgoztak a helyszínen. A GDDKiA négy hónapja csak a helyzet feltárásával foglalkozik, az építés áll, és még az új pályázatot se írták ki - írta a Gazeta Prawna.