Csaknem kilencmilliárd eurójába fog kerülni az európai adófizetőknek az eddig 14 uniós tagországban bevezetett üzemanyagadó-csökkentés - írja a Levegő Munkacsoport beszámolója.

Ennek a közpénznek a túlnyomó részét a leggazdagabbak fogják kapni. A lakosság leggazdagabb 10 százaléka 8-szor többet, mint a legszegényebb 10 százaléka - idézi a közlemény az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) tanulmányát. Az üzemanyagadó csökkentése helyett az alacsony jövedelmű háztartásoknak nyújtott készpénztámogatásra lenne szükség.

Griffin Carpenter, a T&E autóipari elemzője szerint

az uniós kormányok azt állítják, hogy Ukrajna mellett állnak, de ahelyett, hogy megadóztatnák az orosz olajat, óriási összeggel támogatják az olajfogyasztást az adófizetők pénzéből.

E helyett kivethetnének importvámot az orosz kőolajra, ami az uniós országoknak idén 27 milliárd eurót hozna. Ebből bőségesen lehetne támogatni a szegényebb rétegeket.

Pogátsa Zoltán, a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja elmondta, hogy a kormányok azzal is indokolják az üzemanyagadók csökkentését, hogy ezáltal mérséklődik az infláció. Ugyanakkorezzel Putyin agresszióját támogatják, ami olyan óriási áremelkedésekhez vezethet, amit aligha tudunk majd bármivel is ellensúlyozni.

Csökkenteni kéne a fogyasztást

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke azzal foglalta össze az elhangzottakat, hogy a magas olajárak elkerülésének legegyszerűbb módja, ha olyan intézkedéseket hozunk, amelyek az embereket kevesebb kőolajfogyasztásra ösztönzik.

Mivel a legtöbb ember nincs teljesen tisztában az orosz olajexport és az Ukrajna elleni agresszió közötti összefüggéssel, elengedhetetlen, hogy a kormányok és helyi önkormányzatok széles körű kampányt indítsanak, amelyben tájékoztatják az embereket arról, hogy az olajfüggőségünk táplálja Oroszország háborús gépezetét, és arra kérjék őket, hogy az orosz agresszió megszűnéséig takarékoskodjanak az olajjal, amennyire csak tudnak. Csak akkor használjanak autót, ha feltétlenül szükséges, és tartózkodjanak a repüléstől. A vállalatoknak újra kellene gondolniuk, hogyan és mikor szállítanak árukat.