Bár a mini sörfőzők csak Csehország teljes sörgyártásának két százalékát adják, az elmúlt években jelentős helyet szereztek maguknak a piacon – írja a Radio Praha. Számos vendéglő, amely a kis cégek felfutásának tíz évvel ezelőtti kezdete előtt csak nagy márkákat fogalmazott, felvette a kínálatába a kisüzemben készült söröket. Emellett elszaporodtak a sörbárok, amelyekben a vevők kóstolás alapján válogathattak a kézműves sörök közül.

A kis sörfőzők ugyan évente összesen csak tízezer hektoliter sört állítanak, elő piaci trendeket tudtak elindítani újításaikkal – mondja Michal Voldrich, a Sörfőzők Bohémiai-moráviai Szövetségének vezetője. A sörpiacon ötéves divatok alakulnak ki, ám ezt követően is nyomot hagynak maguk után. Az egyik ilyen divat a 2000-es évek elején búzasörök megjelenése volt, majd ezt követően az ízesített sörök jöttek, az elmúlt fél évtized pedig az ale típusú sörök időszakát hozta.

A cseh söriparon azonban súlyos nyomot hagyott a koronavírus-járvány, a hónapokra bezárt vendéglők megrendeléseinek elmaradása súlyos csapást mért a hagyományos kiskereskedelemben kevésbé jelen lévő kézműves sörökre. Így 2020-ban csak 35 sörfőzde alakult, ám az nem világos, hogy ezek és a többi hogyan vészeli át a válságot. Az alapanyagok és a szállítás megdrágult, ezért a szakértő úgy véli, hogy a kis cégek szaporodásának tízéves tendenciája véget ér és az kézműves sörök előállítóinak, akárcsak a nemzeti kultúrának, aminek része a cseh sörkultúra, állami támogatásra van szükségük.