A Berkshire történetének eddigi legnagyobb akvizícióját hajtja végre, amikor részvényenként 100 dolláros áron felvásárolja a Burlington Northern 77,4 százalékos - még nem a Berkshire kezében lévő - tulajdonrészét, egyúttal átvállalja a társaság 10 milliárd dolláros adósságállományát is, ezzel az ügylet értéke elérheti a 44 milliárd dollárt.

A Burlington Northern papírjai hétfőn, a bejelentés előtt 30 százalékkal a vételi ajánlat szintje alatt zártak, a keddi kereskedés során azonban már 28 százalékkal 97,55 dollárra emelkedtek. A Berkshire papírok jegyzése 1,4 százalékkal 100 140 dollárra nőtt kedden.

Warren Buffett, a Bershire alapító-vezére szerint az ügylettel egyértelműen az Egyesült Államok gazdasági felvirágzása mellett teszi le voksát. Az ohamai jósként aposztrofált nagybefektető szerint az USA jövője szempontjából elengedhetetlen a hatékony vasúthálózat fenntartása, a Burlington kilátásai szempontjából pedig elengedhetetlen a gazdasági növekedés beindulása.

A megállapodás szerint a Burlington Northern részvényesei készpénzre, illetve Berkshire részvényekre válthatják tulajdonrészüket, Ennek érdekében a Bershire B sorozatú részvényeit egy az 50-hez arányban darabolják majd fel, amennyiben ebbe a tulajdonosok beleegyeznek.

Az akvizíciót még a Burlington közgyűlésének is jóvá kell hagynia, de még 2010 első negyedévében sor kerülhet rá. A Burlington tavaly 18 milliárd dolláros árbevétel mellett 3,37 milliárd dolláros adózás előtti nyereséget könyvelhetett el.

Elemzők szerint Buffett ismét kiváló érzékkel vásárolta be magát egy újabb szektorba, hiszen az üzemanyagárak ingadozása, s az öregedő közutak miatt a teherszállítás egyre nagyobb arányban tér vissza a vasútra az Egyesült Államokban.
A Burlington Northern kiemelkedő szereplő a szénszállításban - mai napig ez az energiahordozó táplálja az amerikai erőművek több mint felét.

A Santa Fé-i vasúttársaság, amely a tengerentúli erőművek szénforgalmának 10 százalékát bonyolítja egyúttal az ország legnagyobb gabona-szállítója is.