Az elektromos meghajtásra való átállás nyomás alá helyezi a hagyományos autóipar szereplőit. Jelentős pénzeket kell mozgósítaniuk a fejlesztésekre olyan területen, ahol nem mozognak otthonosan, olyan versenytársakkal szemben, amelyek korlátlan erőforrásokkal és tapasztalattal rendelkeznek. A Tesla sikere nemcsak pénzügyi vagy technológiai kihívás számukra, de a cég az értékesítésben is olyan innovációval állt elő, ami teljesen szokatlan a hagyományos autós ökoszisztémában - olvasható a portálon.

A gyártó maga tartja kézben a megrendeléseket, intézi a kiszállítást és a jármű átadását, a garanciális szolgáltatások és javítások jelentős részét pedig “on air”, távolból végzett szoftver-frissítésekkel intézik. Így nemcsak a jármű gyártásának, de a vevőkhöz juttatásának a haszna is a vállalkozásnál marad.

QP | Quality Placement

Ezzel szemben a hagyományos autógyártók megosztoznak a márkakereskedői hálózattal a jármű gyártásakor keletkező hasznon. Szorult helyzetében több autógyártó is elhatározta, hogy átalakítja a díler-hálózat üzleti struktúráját. A vevők online tájékozódnak, rendelnek, a kereskedők közreműködnek az első üzembe helyezésben és az átadásban. Az elektromos autók esetében sokkal kisebb a szerepe a karbantartásnak, mint a belsőégésűek esetén.

Mindezek oda vezetnek, hogy a márkakereskedők szerepe, jövedelmezősége csökken. Az elégedetlenségnek számos márka esetében hangot is adtak.

A gyártók és a márkakereskedői hálózatok közötti feszültség jelen van az ágazatban, azonban rövid távon ennek nem lesz érdemi hatása az üzletre – mondta Gablini Gábor. A gyártók szeretnék kevesebb pénzből megoldani a kiskereskedelmi folyamatokat, azonban ez nem lesz könnyű. Éppen a technológiai átalakulás dolgozik ez ellen: a ma kínált autók nem egyszerűbbek, hanem bonyolultabbak a korábbiaknál, és a kereskedők jelenlétére még nagyobb szükség lesz, mint azelőtt.

Ma villanyautót nagyon is tudatos és általában technológia-rajongó magánszemélyek vesznek, akik pénzügyi téren is jól képzettek. Ezeket az embereket magas szinten kell kiszolgálni, erre nem képes az átlagos autókereskedő sem, nemhogy online ügyintézőkre lehetne bízni – mondta.