Minden jel arra mutat, hogy jelenleg is folyamatosan erősödő private banking szektor a jövőben még inkább meghatározó lesz a pénzintézeteken belül. Ennek legutóbbi bizonyítékául a Goldman Sachs bejelentése szolgál, akik - saját megfogalmazásuk szerint - egy házon belüli bankot hoznának létre, melynek elődeges célja a gazdagok és a kiemelt vállalatok hitelezése lenne.

A New York-i pénzintézet az utóbbi években elsősorban agresszív kereskedéséről és nagyvállalati üzleteiről vált ismerté, a private banking divízió létrehozásával azonban némiképp módosítana a róla kialakult képen. A részleg célja a korábbinál közvetlenebb vállalati, illetve ezzel szoros összefüggésben a tehetős magánszemélyek hitelezése lesz, mindez pedig kizárólag olyan ügyfeleknek lenne elérhető, akik már korábban is a Goldman Sachs jó ügyfeleinek bizonyultak. A középtávú cél 100 milliárd dollár hitel kihelyezése lenne, ami igen komoly előrelépés lenne tekintve, hogy a március végén zárult üzleti évben még csupán 12 milliárdnál tartottak.

A Goldman Sachs New York-i épülete.
Kép: Reuters

Korábbi hibáiból tanulva a Goldman vezetői hangsúlyozzák, hogy a mostani egy visszafogott bővítés csupán és szó sincs olyanról, hogy tovább nyújtózkodnának annál, ameddig a takarójuk ér, sőt. Ezt a vezetőség jelentős átalakítása is alátámasztja, bár a legendás Lloyd C. Blankfein vezérigazgató továbbra is a helyén marad. Utóbbi nem csak azzal vált híressé, hogy a válság előtti Wall Street egyik legjobban fizetett CEO-ja volt - 2006-ban 54,4 millió dollár, vagyis havi több mint egymilliárd forint fizetést tehetett zsebre -, de az olyanokkal is, mint az a 2009-es interjú, amiben kifejtette, hogy a Goldman Sachs Isten munkáját végzi. A legutóbbi bejelentéshez Blankfein annyit fűzött hozzá: most jött el az ideje a private banking részleg létrehozásának, mivel mind a kapcsolati-, illetve ügyfélkör, mind pedig a pénz rendelkezésre áll hozzá.

A Goldman Sachs-nek ugyanakkor nem lesz könnyű dolga a private banking piacon, még úgy sem, hogy a potenciális ügyfélkör évről évre növekedést mutat. Az olyan nagy amerikai konkurensek, mint a J.P. Morgan Chase, vagy a Bank of America jó ideje kínálnak ilyen szolgáltatást és vélhetően komoly előnyöket kell felmutatnia a Goldmannek ahhoz, hogy magához csábítsa a tehetős ügyfeleket. A Wall Street pedig hiába talál lassan magára, még mindig messze a válság előtti állapot: amíg a Goldman 2007-ben 45,99 milliárd dolláros forgalom mellett 11,6 milliárdos nyereséggel zárt 2007-ben, addig tavaly 28,8 milliárdos forgalmat és 4,4 milliárdos profitot tudott felmutatni. Lloyd C. Blankfein mindemellett nem mondott nagyot, a pénz ugyanis vélhetően tényleg rendelkezésre áll. A Goldman második negyedéves eredménye például a vártnál lényegesen jobb lett, a nettó nyereség az egy évvel korábbi 962 millió dollárról 1,93 milliárdra nőtt.