Legalább egy évtizede a Burger King európai terjeszkedésének módja az új helyszínek megnyitására és üzemeltetésére irányuló közös vállalati partnerségen alapul. Lényegében minden országban keresnek egy franchise-partnert, aki használhatja a brandjüket, az ellátási láncukat, promóciós eszközeiket, de közben mégis valamennyire függetlenül működhet az anyavállalattól. 

Most azonban a gyorsétteremláncnak óriási problémája akadt Oroszországban: Vlagyimir Putyin elnök februári ukrajnai inváziót megindító parancsát követően nem tudott kilépni a partnerségből, és nem tudta bezárni a mintegy 800 franchise-üzletét. Bár a Burger King márciusban leállította az oroszországi helyszínek támogatását, de egyszerűen nem szabadul. Az anyavállalat Restaurant Brands International Inc (RBI) – amely 2014-ben jött létre, amikor a Burger King egyesült a Tim Hortons-szal –, március 17-én közölte, hogy megpróbálja eladni a közös vállalatban lévő részesedését. 

A nyugati országok Oroszországgal szembeni jelenlegi szankciói azonban élesen korlátozzák a lehetséges vevők körét - mondta egy, az ügyet ismerő személy a Reutersnek. Az ügyvédek a héten elmondták, hogy a probléma egy része a vegyesvállalat jellegű master franchise megállapodás bonyolultságából adódik, amely lehetővé teszi a Burger King számára, hogy a Whopper hamburgerek eladásából a saját tőke felhasználásának kockázata nélkül profitáljon.

Ellentétben a rivális McDonald's-szal, amelynek oroszországi telephelyeinek túlnyomó többsége a tulajdonában van, és amely azt tervezi, hogy eladja azokat egy meglévő franchise-vevőnek, a Burger King torontói székhelyű anyavállalata nem rendelkezik saját éttermekkel Oroszországban.

„Jelenleg nagyon bonyolult a szerződéses és jogi környezet, amely nem ad jó lehetőséget az oroszországi franchise-tulajdonosoknak” – mondta Liz Dillon, a minneapolisi Lathrop GPM partnere. David Shear, az RBI International elnökének március 17-i nyílt levele szerint az RBI 15 százalékos részesedéssel rendelkezik a Burger King Russia doo-ban, az oroszországi közös vállalatban. További partnerek az Egyesült Államok és az Európai Unió által szankciókkal sújtott orosz állami tulajdonú VTB Bank, valamint a kijevi székhelyű Investment Capital Ukraine (ICU) magántőke- és vagyonkezelő cég.

Alexander Kolobov, a Burger King oroszországi fő franchise-jogosultja pedig 30 százalékos tulajdonosa a közös vállalatnak. Shear az RBI Kolobovot hibáztatta az éttermek bezárásának ellehetetlenítéséért. Kolobov azonban akkoriban azt mondta a Reutersnek, hogy soha nem volt teljes operatív ellenőrzése, és nem volt felhatalmazása arra, hogy az éttermeket az összes vegyesvállalati partner beleegyezése nélkül bezárja.

A franchise-tulajdonos „fizikailag vagy jogilag nem tudja megakadályozni a franchise-jogosultat abban, hogy működtesse az éttermeket, ha ezt akarja tenni” a jelenlegi helyzetben – mondta Lee Plave, a virginiai Plave Koch PLC franchise-ügyvédje. "A rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségek időbe telnek, és még ha meg is próbáljuk őket alkalmazni, akkor is egy orosz bírósági tárgyalóteremben kötnénk ki, hogy végzést hajtsunk végre, ami jelenleg valószínűtlen kilátás".

Az biztos, hogy egyes ügyvédek a Reutersnek azt mondták, hogy a franchise-tulajdonosok arra kényszerítése, hogy bezárják telephelyeiket, igazságtalan az egyszerű orosz emberekkel szemben, akiknek semmi közük a kormány által elindított ukrán háborúhoz. "Az oroszországi franchise-tulajdonosok nem azok, akik háborút folytatnak Ukrajna ellen. A vásárlók, akik bemennek ezekbe az üzletekbe, nem azok, akik háborút folytatnak" – mondta Beata Kraukus, a chicagói Greensfelder cég franchise-jogásza.

Az Oroszországból való távozás potenciálisan kiteszi a vállalatokat egy olyan új törvénynek is, amely lehetővé tenné a kormány számára, hogy lefoglalja a távozó nyugati vállalatok helyi vagyonát. Ez növeli a nyomást a vállalatokra, hogy maradjanak.

A Burger King anyavállalatára és más amerikai székhelyű cégekre hamarosan a Biden-kormányzat új szabálya vonatkozik majd - amely június 7-én lép hatályba -, és amely korlátozza, hogy bárkinek vezetési tanácsadási szolgáltatásokat nyújtsanak Oroszországban. Egyes jogászok úgy vélik, hogy a szabály olyan szolgáltatásokra is kiterjedhet, amelyeket a márkák általában a franchise-tulajdonosoknak nyújtanak, beleértve a termékek beszerzését, az irányítási technikákat, a készletellenőrzést, a telephelyek kiválasztását, a működési kézikönyveket, vagy akár csak a tanácsot kérő hívásokat.

Ahogy arról az Index is írt, a franchise-szerződések felbontása Magyarországon sem lenne egyszerű folyamat, pedig itt a háborús szankciók nem is nehezítenek egy cég kivonulását.