Az Egyesült Államok kongresszusának felsőháza tegnap ugyan 52-35 arányban támogatta a General Motors és a Chrysler csődjét megelőzni hivatott 14 milliárd dolláros kedvezményes állami hitelről szóló törvényt, ám ez kevés volt annak elfogadásához. A 60 igen szavazat a republikánusok ellenállása miatt nem volt meg, ugyanis közülük sokan úgy vélik, csak a csőd nyomán tisztulhat meg az amerikai autóipar.

A helyzet ennek nyomán jelenleg az, hogy a GM és a Chrysler a következő hetekben kénytelen lesz csődvédelmet kérni. A Ford ugyan jobb anyagi helyzetbe van, ám mivel két társának bedőlése megroggyantja a beszállítóipart is, mind a harmadik detroiti autógyártó, mind a japán és koreai cégek amerikai üzemei súlyos termelési problémákkal nézhetnek szembe. Ezzel magyarázható, hogy a tokiói Nikkei tőzsdeindex 4 százalékkal zuhant a mentőakció összeomlásának hírére.

Mitch McConnell, a szenátus kisebbségi republikánus képviselőcsoportjának vezetője azt nyilatkozta a szavazás után, hogy a szakszervezetek ellenállásán bukott meg a csomag. Az érdekképviseletek ugyanis nem voltak hajlandóak beleegyezni abba, hogy az amerikai cégek szervezett dolgozói akkora bért kapjanak, mint a japán vállalatoknál foglalkoztatott nem szakszervezeti munkavállalók. A kettő közt 3-4 dolláros órabérkülönbség van az előbbiek javára.

A vita során a republikánusok egy 2009-es dátumot akartak kitűzetni, amikorra a cégeknek, a szakszervezeteknek, illetve a hitelezőknek egyezségre kell jutniuk a költségcsökkentésről, mert ha nem, akkor csődbe mennek a vállalatok. Állítólag hajszálnyira voltak a megegyezéstől, de végül úgy látták, felesleges a hét végéig húzni a patthelyzetbe merevedett vitát.

A labda most a kormányhoz, Bush elnökhöz került. A Fehér Ház a tegnapi szenátusi csata idején azzal revolverezte a republikánus képviselőket, hogy ha kell, akkor a 700 milliárd dolláros pénzügyi mentőcsomagból csíp le pénzt az autóipar megmentésére, mert a gazdasági mélyrepülés idején nem lehet felvállalni azt a plusz munkanélküli tömeget, amely a vállalatok bedőlése nyomán az utcára kerülne.

A pénzügyminisztérium eddig hevesen ellenezte, hogy bankok megmentésére szánt keretből adjanak pénzt az autógyártóknak. A kormányzat képviselői felhívták a szenátorok figyelmét arra, hogy ez a lehetőség azt jelenti, hogy nem a törvény alapján adják a pénzt, s ezért nem sok feltételt tudnak szabni annak felhasználásához. A demokraták korábban is azt kérték, hogy ebből a forrásból adjanak gyorssegélyt az autóiparnak.