A stagnáló észak-amerikai, japán és európai piac a gyorsan fejldődő feltörekvő országok, elsősorban India és Kína felé fordította az autógyártók figyelmét. Előrejelzések szerint a következő években ezekben az országokban több millióan jutnak el a középosztálybelivé válás határára, s az egyik első fogyasztási cikk, amit új státusukhoz illően meg akarnak majd venni, az autó lesz. Csakhogy a világnak ezen a részén biciklikről és mopedekről kell átültetni az embereket négykerekű járművekre, ami csak extra olcsó, de a szedánokra vágyó fogyasztók igényeit kiszolgáló autókkal lehetséges - derül ki a Business Week összefoglalójából.

Új szedán félmillió forintért

Nem megoldás a kifutó modellek gyártósorainak áttelepítése az új piacokra, mert ezeket nem úgy tervezték, hogy olcsón lehessen őket gyártani, és nem is eléggé biztonságosak, megbízhatóak, illetve kényelmesek a mai vásárlók elvárásainak teljesítéséhez. Valami újjal kell előállni, ami szakértők szerint olyan forradalmat fog előidézni az autóközlekedésben, mint amilyet a fapados légitársaságok megjelenése hozott a légi közlekedésben. A következő években megjelenő fapados autók ugyanis - szemben a nyolcvanas évek jugoszláv Yugójával, amely gagyi színvonalának köszönhette olcsóságát, s ma már a pocsék termékről szóló Yugó-viccek tárgya az USA-ban - elfogadható minőségűek lesznek a fejlett országok jelentős fogyasztórétegeinek is.
A bagóért kapható szedánok első fecskéje a Renault/Dacia Logan, amely 6-7 ezer eurós árával 51 ország 450 ezer vásárlóját hódította meg 2004-ben elkezdődött gyártása óta. A vevők közt vannak nyugat-európai fogyasztók is, pedig ezen a piacon eredendően nem akarta árulni ezt típust a gyártó. Az ázsiai vásárlóknak azonban még ez az ár is magas, ezért az indiai Tata 2500 dolláros (500 ezer forint) autót fejleszt. A négyajtós járműhöz 33 lóerős motort adnak majd, amivel maximum 130 kilométer/órás sebességre lesz képest. A prototípust már tesztelik, a gyár szerint nem fogja elbukni törésteszteket, s akik látták, azok szerint nem vészesen ronda. Az autó piaci premierje jövőre lesz.

Az autóipar nagyágyúi is töltenek

Bár a Tata járműve biztosan nem jut el Európába, a Toyota várhatóan 2009-ben megjelenő extra olcsó autója, amelynek árát 7000 dollár alatt akarják tartani, már sanszos, még akkor is, ha az uniós előírások miatt nem spórolható ki belőle például a kipörgésgátló, ami emelheti az árát. A Hyundai Indiát választotta kisautógyártása központjául, 600 ezerre emelve ehhez ottani gyártókapacitását. A Suzuki, amely a Marutival az indiai autópiac 44 százalékát birtokolja, 2008-ban mutatja be új kompakt autóját, amit Európába is exportálni akar. A Chrysler a kínai Cheryvel állt össze olcsó autók gyártására, amelyek a Chrysler és a Dodge márkanevek alatt fognak futni. A General Motors dél-koreai vállalata, a Daewoo bázisán fejleszti a fejlődő országoknak szánt autóját, amelyet Chevrolet márkanév alatt kínálnak majd 2010-től. A Renault a Logan gyártását kezdi el más országok mellett Indiában is. A fapados autók forradalma tehát nem fikció, hanem az autózás közeljövője - az autóipar nagyjai már készítik a muníciót a saját dobásukhoz ezen a piacon.

Csak elképzelni lehet az itthoni hatást

Még mindig nagyon árérzékeny a magyar fogyasztó, de ez nem jelenti azt, hogy tuti sikerre számíthat a hazai piacon az, aki extra olcsó autóval áll elő. Mivel konkrét autókról és árakról még nincs tudomásunk, csak találgathatuk, milyen hatása lenne több ilyen személyautó megjelenésének a piacon - mondta el kérdésünkre Bognár Gábor, a 13 autómárkát forgalmazó Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. A szakember a korábbi években szerzett tapasztalatai alapján úgy látja, nagy különbség lehet például a Duna Autó óbudai telephelyén, illetve a vidéki autókereskedésekben vásárló vevők megoszlásában: míg itt viszonylag kevés a kifejezetten a legolcsóbb típusváltozatokat kereső érdeklődő, máshol talán még a klíma nélküli autók is eladhatók, pedig az üzletletkötők ettől ma már nagyon eltanácsolják az autósokat. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy ha egy márka olcsó autóval áll elő, akkor mindig azt kockáztatja, hogy más típusaitól tereli el a vásárlókat a fapadoshoz, s ezzel, ugye, nem nyer semmit.
Korai tehát állást foglalni arról milyen esélye lehet a nagyon olcsó autóknak idehaza, a szakember 1,5 millió forintban látja azt az árhatárt, amelyért egy új autó már olyan olcsónak számít, hogy önmagában az árával beindítja a vásárlásokat. Ezt azonban igen nehéz teljesíteni, figyelembe véve, hogy be kell tartani az uniós biztonsági és környezetvédelmi normákat is.
A magyarországi Toyota-importőrnél nem tudnak arról, hogy új, esetleg extra olcsó modellel jelenne meg a gyártó a hazai piacon - tudtuk meg a Varga Pétertől a Toyota Motor Hungary Kft. marketingvezetőjétől. Hogy bizonyos helyi piacokra milyen fejlesztések folynak, az más kérdés, idehaza azonban megvan a társaság saját vevőköre, amely a minőséget kereső fogyasztók közül kerül ki. Üzleti szempontból egyébként sem feltétlenül indokolt, hogy minden gyártó minden piaci szegmensben jelen legyen.
QP | Quality Placement