Az autógyártók és a kereskedők - az iparág vezetői és elemzők szerint - kevesebbet költenek az idei ünnepi szezonban reklámra, és maguk mögött hagyják a korábbi szezonok nagyvonalú lízingajánlatait és kedvezményeit. Az ellátási lánc nehézségei és a gyárleállások miatt az autókereskedők a szokásos készletszint nagyjából egyharmadával rendelkeznek, így az eladóknak kevés okuk van arra, hogy nagyszabású ünnepi reklámokra költsenek.

"Nem fogjuk úgy reklámozni az ünnepi szezont, mint eddig" - mondta Rory Harvey, a General Motors Cadillac márkáját vezető alelnöke a Reuters szerint. Mivel a járművek kínálata a normális szint harmadán van, nem is nagyon van értelme ennek a vezető szerint.

2019-ben a General Motors becslések szerint 106 millió dollárt (33,75 milliárd forintot) költött a Cadillac tévéreklámjaira csak az Egyesült Államokban, további 16,4 millió dollárt (5,25 milliárd forintot) a márka digitális hirdetéseire az EDO és Pathmatics reklámmérési és elemző cégek becslései szerint.

Az autógyártók nincsenek egyedül. A globális ellátási lánc zavarai több kategóriában, többek között az elektronikában, a játékokban és a ruházati cikkekben is készletezési problémákat okoznak. Az Adobe Digital Economy Index szerint az online vásárlók több mint 2 milliárd készlethiányos üzenetet láttak a múlt hónapban, ami több mint háromszorosa a 2019 októberi mennyiségnek.

Az autógyártók - akik általában nagy költekezők a negyedik negyedévben - július vége és október vége között mintegy 23 millió dollárt (7,32 milliárd forintot), azaz 10 százalékkal kevesebbet költöttek digitális hirdetésekre, ha 2019 azonos időszakához viszonyítjuk - derül ki a Pathmatics adataiból, amely a Reuters számára állította össze az adatokat. A 2019-es adatok nem tartalmazzák az Instagram-hirdetéseket.

Az EDO becslései szerint az iparág 57 millió dollárral vagy 5 százalékkal kevesebbet költött televíziós reklámokra is ebben az időszakban 2019-hez képest.

"A téli értékesítési szezon annyira intézményesített, hogy nehéz nem beleállni hirdetésekkel" - mondta Kevin Krim, az EDO vezérigazgatója. "De ha nagyon jól végzik a munkájukat, akkor az emberek elégedetlenek lehetnek, ha az autók nincsenek ott. Az autógyártók számára ez egy felejthető december" - összegzett a szakember.

A Ford Motor "Get Holiday Ready" elnevezésű ünnepi kampányt indított, hogy népszerűsítse F-sorozatú pickupját és bizonyos SUV-okat. A Lexus is folytatja éves "December to Remember" reklámkampányát, amely népszerűsítette a luxusautó ünnepi ajándékként való felhasználásának gondolatát.

"Ahhoz, hogy drasztikusan változtassunk rajta, túl fontos a márka számára. Ez a DNS-ünk része" - mondta Vinay Shahani, a márka amerikai marketingért felelős alelnöke. A Lexus kiadásai "az elmúlt évekhez hasonlóan" alakulnak majd, mondta.

Shahani azonban azt mondta, hogy "természetesen számíthatunk arra, hogy az ajánlatok nem lesznek olyan meggyőzőek", mint két évvel ezelőtt.

A legnagyobb amerikai autókereskedelmi láncnál, az AutoNationnél azt tervezik, hogy kevesebbet költenek reklámra, mint a 2019-es, pánik előtti évben, mondta Marc Cannon ügyvezető alelnök. Az autógyártók kedvezményes ajánlatai "mindenhol vékonyak lesznek".