Az európai autógyártás szereplői számára 2011-ben a legfontosabb cél piaci és pénzügyi pozícióik stabilizálása lehet, ez a nyomás a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (CA-CIB) elemzői szerint 2013 végéig is fennmaradhat. Az elemzők szerint az eddigi leminősítéseket továbbiak követhetik, a gyártók helyzetét nehezíti az európai kormányok roncsprémium-programjainak kifutása.

A legnagyobb európai autógyártó Volkswagen európai értékesítéseinek 3,7 százalékos csökkenését bőven ellensúlyozza a kínai és észak-amerikai eladások felfutása. A VW várakozásai szerint tavalyi és idei üzemi eredménye is meghaladhatja a 6 milliárd eurót. A konszern likviditási helyzete az iparági átlagnál jobb, ám ezt a következő két évben jelentősen ronthatja a Porsche-ban való bevásárlás. A VW a CA-CIB szakértői szerint előre menekül a tervezett orosz, brazil és kínai gyárnyitásokkal, emellett a MAN teherautógyártó felvásárlását sem zárják ki.

A tervek ellenére a társaság hitelminősítésének stabilitását tartja 2011 egyik legfontosabb kihívásának. A Daciát, a Samsungot és a Renault-t is magáénak tudó Renault csoport a CA-CIB szerint a szinergiák kihasználásában látja a likviditás megőrzésének, illetve a recesszióból való kilábalás útját. A vállalat 2-3 százalékos bővülésre számít a globális autópiacon idén, az európai eladások azonban egy százalékkal csökkenhetnek. A vállalat besorolásának megerősítését hozhatja a CA-CIB elemzői szerint a 3 milliárd eurós francia állami kölcsön egymilliárdos előtörlesztése, valamint a Volvóban birtokolt részvénycsomag értékesítése.

A Peugeot SA (PSA) 2011-ben és 2012-ben egyaránt 1,1 milliárd eurós üzemi eredményre számít, ennek esélyeit azonban rontják a tömegautó szegmensben várható negatív ártrendek és roncsautóprogramok lezárása. A PSA növekedését az Európán kívüli piacok segíthetik, a CA-CIB elemzői arra számítanak, hogy expanziót indít a feltörekvő piacokon.

A várakozások szerint a válság nyertesének tekintett FIAT-csoport kilátásait a roncsprémiumok kifutásával meggyengült jövedelmi helyzet bizonytalanítja el, amely a következő évben sem javulhat számottevően. A társaság várhatóan 35 százalékra növeli jelenleg 20 százalékos Chrysler-részesedését, többségi tulajdont azonban csak jelentős adósságcsökkentés után szerezhet az amerikai autógyárban.

A BMW különösen Ázsiában tudta növelni eladásait - a kínai értékesítés közel kétszeresére emelkedett -, de a fejlett piacokon sem teljesített rosszul a társaság. Üzemi vesztesége így már tavaly pozitívba fordult, a kedvező trend pedig a CA-CIB elemzői szerint idén sem gyengül.

A Daimler eladásait a BRIC országok húzták, a vállalat mintegy 10 százalékkal tudta növelni eladásait a tavalyi pénzügyi évében, és az üzemi eredmény az év egészében is számottevő javulást mutat, elérheti a 4,5 milliárd eurót (a 2009-es 1,5 milliárdos veszteség után). A Volvo-csoport likviditási helyzete kedvező, eddig is legjobban teljesítő piacain - Észak-Amerikában és Európában - idén mintegy 200 ezer jármű eladására számít, ami 30 százalék körüli növekedést jelentene. A következő két évben a Volvónál az árbevétel évenkénti 10 százalékos növekedését várják a CA-CIB elemzői.