Több európai országból érkező, dühös taxisofőrök állították le a forgalmat Brüsszelben, hogy tiltakozzanak az Uber fuvarozási szolgáltatása ellen. A demonstráció azt a júliusi „Uber Files” vizsgálatot követi, amely dokumentálta, hogy a vállalat hogyan kerülte meg a szabályozókat, és miként udvarolt a döntéshozónak, köztük Emmanuel Macron francia elnöknek – írja a Politico.

Több száz, spanyol, svájci és olasz zászlókat lobogtató sofőr vágott át az Európai Bizottság Berlaymont épülete előtt, majd azt követelték az uniós döntéshozóktól, hogy lépjenek fel az Uber ellen. A tüntetők azzal érveltek, hogy a cég nem szándékozik a jogszabályoknak megfelelően működni, a hatóságok mégis „évek óta szemet hunynak felette”.  

Már nincsenek a magyar piacon

Az Uber nevű amerikai cég az okostelefonos fuvarozás elterjesztésével robbant be, a hagyományos taxizáshoz képest általában olcsóbb, mobil applikációra épülő szolgáltatást kínál. Főként nagyvárosokban terjeszkedik, egyre népszerűbb az utasok körében, és szinte mindenütt kiváltja a taxisok haragját. 

A társaság hat éve tűnt el Magyarországról, miután egy korábbi taxistörvény végleg illegálissá tette a szolgáltatás működését. Európában azonban továbbra is él és virul, és folyamatosan bővíti szolgáltatásait. Általában azzal bírálják, hogy rosszul bánik a járművezetőivel, valamint agresszív lobbitevékenységet folytat, hogy versenyelőnyhöz jusson. Az Uber Files nevű nemzetközi projektnek magyar szála is van, mellyel korábban a Direkt36 foglalkozott. 

Reagált az Uber is

Az EU Tanácsa és az Európai Parlament éppen most vizsgálja azt a bizottsági javaslatot, amely akár 4,1 millió munkavállalót, köztük az Uber sofőrjeit is átminősítené független vállalkozóról munkavállalóvá. A társaság a következő választ küldte az esemény után: 

Hajlandóak vagyunk tárgyalóasztalhoz ülni és közös nevezőt találni a korábbi versenytársainkkal, köztük a szakszervezetekkel és a taxitársaságokkal.

– mondta az Uber szóvivője egy e-mailben küldött nyilatkozatában.

A szóvivő azt is hozzátette, hogy az Uber működését ma már világszerte több mint 10 ezer városban szabályozzák, és a kormányzat minden szintjén együttműködik a szolgáltatást használókkal.