Kora délután több internetes hírforrás, a többi között online kiadásában a Der Spiegel, valamint az Auto Bild számolt be arról, hogy az amerikai anyavállalat elégedetlen az Opel tevékenységével, és az Európában mintegy 40 ezer alkalmazottat foglalkoztató, nagy hagyományokkal rendelkező, a közelmúltban jelentős magyarországi terjeszkedést is elhatározó Opel eladására készül. A Der Spiegel a kiszemelt vevők között egy kínai vállalatot, valamint a Volkswagent említette.
A Volkswagen nem kommentálta az értesüléseket, mint ahogy tartózkodtak mindenfajta állásfoglalástól a német kormány képviselői is. Az anyavállalat detroiti szóvivője, valamint a németországi Opel vezetője egyaránt merő spekulációról beszélt, az üzemi tanácsok vezetője ugyanakkor csütörtök délutáni nyilatkozatában hiányolta, hogy konkrét cáfolat nem hangzott el. Értesülések szerint erős az aggodalom a németországi Opel-üzemek dolgozói körében, a rüsselsheimi, az eisenachi, a bochumi és a kaiserslauterni gyár alkalmazottai amúgy is bizalmatlanul tekintenek a General Motorsra.
Az előzményekhez tartozik, hogy az amerikai konszern 2009-ben már meg akart szabadulni az Opeltől. A huzavona akkor csaknem egy éven keresztül tartott, a Magna osztrák-kanadai céggel az élen több potenciális vevő jelentkezett, a német kormány elkötelezte magát a vásárlást támogató hitelgaranciára, az alkalmazottak pedig többé-kevésbé belenyugodtak a tulajdonváltásba. A General Motors azonban végül meggondolta magát, és az Opel megtartása, illetve fejlesztése mellett döntött. A bizalom azonban vele szemben - legalábbis Németországban - nem állt helyre.
Mindez magyarázza, hogy a csütörtöki sajtóértesülések miért okoztak különös aggodalmat Németországban. A Der Spiegel információi szerint az amerikai anyakonszern azért fontolgatja az eladást, mert elégedetlen az Opellel, illetve a brit testvérmárkával, a Vauxhall-lal való európai üzletekkel. A német hetilap szerint a jelentős szanálási erőfeszítések ellenére az Opel változatlanul magas veszteségeket "produkált". 2011 első negyedévében a veszteség állítólag mintegy 260 millió eurót tett ki.
Az Auto Bild az esetleges eladással kapcsolatban két megfontolást említett. Az egyik az, hogy a General Motors a kis autók iránti piacot egy dél-koreai testvérmodellel kívánja kielégíteni. A másik pedig az, hogy az Opel vevőkörét Európában a jövőben a saját márkának számító Chevrolet-val szolgálnák ki. Az eladás ellen szól ugyanakkor az a technológiai tőke, amellyel az Opel rendelkezik.
Az esetleges eladással kapcsolatos, Németországban futótűzként terjedő és vezető hírnek számító sajtóértesülések ellenére csütörtök este Berlinben még mindig tartotta magát a "hivatalos cáfolat nélküli cáfolat".
Érdekesség, hogy 2009-ben a General Motors éppen azon a napon jelentette be az Opel tervezett eladását, amikor Angela Merkel kancellár befejezte washingtoni látogatását. A német kancellár ezúttal szerdán érkezett haza az Egyesült Államokban tett újabb látogatásáról. Megfigyelők többsége szerint azonban csak "a véletlenek egybeeséséről" van szó.
Legolvasottabb
Eddig csak beszéltek róla, de most tényleg megindult a nagy hazavándorlás

Új uniós gázmegállapodás született, amin Magyarország nyer, a Gazprom veszít

Újabb 75 milliárd forint hitelt vett fel ma a magyar állam, ennyibe került

Így indul a forint reggele: még nincs köszönet benne

A kormány helyett a civilek költhetik el az EU-s menekülttámogatás jelentős részét

Összefoghat Karácsony és Lázár

Zuhan a forint, nem állította meg a lejtőn az MNB
