Beindult a forradalom-bizinisz - üzletet csinálnak a lázadásokból a cégek

Egyre több olyan reklám jelenik meg Egyiptomban, amely az év eleji felkelés forradalmi hangulatára alapozva igyekszik kedvet csinálni valamilyen portékához, például a Coca-Colához vagy a Pepsihez.
NAPI, 2011. június 17. péntek, 11:04
Fotó: Napi.hu

Az év eleji egyiptomi népfelkelést követően Kairó utcáit és a tévéközvetítéseket ellepték a forradalmi jelszavak. Építsd újra az országot!, Ne álljunk meg! és ehhez hasonló felszólító mondatok igyekeznek lelkesíteni az embereket, ám a jelszavakkal nem politikai mozgalmak igyekeznek a lakossághoz szólni, hanem vállalatok, amelyek shipset, csokit, üdítőitalokat, ruhát vagy vendéglőik kínálatát ajánlják remélt vásárlók figyelmébe - derül ki a Wall Street Journal összefoglalójából.

A Coca-Cola például egy latin-amerikai hirdetését importálta az észak-afrikai országba, hozzáigazítva azt a helyi forradalmi trendhez. A hirdetésben divatosan öltözött kölykök felmásznak Kairó belvárosának háztetőire, lasszóval elkapják a napot, amelyet néhány gonosz, sötét viharfelhő próbált meg éppen eltakarni, majd sütkéreznek annak fényében. Az akciót követő reklámszöveg magáért beszél: Tegyük jobbá a jövőt!. A PepsiCo hirdetésében egy szikrázó színekben pompázó ruhába öltözött gyerek elektronikus levében társalog barátaival, egyértelműen utalva arra, hogy a felkelést a facebookon kezdték szervezni. A háttérben szóló dalban ilyen jelszavak hangzanak el: mutasd meg, ki vagy, szólj a szívedből, a jövő vár rád.

Egy helyi vendéglátós Január 25. Caféra keresztelte át vendéglőjét, azaz azt a napot választotta névadóul, amikor a lázadás kezdődött. Az ország középosztályának egyik ismert lakóhelyén, Kairó egyik negyedében a Mink hajzselét egy kakastaréj frizurás fiatalember reklámozza. A reklámszlogen nemes egyszerűséggel ennyit közöl: Egyiptomi vagyok.

A forradalmi lelkesültségre építő hirdetések megragadták a fogyasztói termék gyártónak és forgalmazóinak fantáziáját, erre utal, hogy az elmúlt időszakban nőttek a reklámkiadások. Májusban 329 millió dollárt költöttek erre a cégek szemben a februári 310 millióval - állítja az Ipsos reklámpiac-kutató cég. A drágább termékeket és a nagyobb befektetéseket - például lakásvásárlást ajánló vállalkozások - egyelőre nem élnek a lehetőséggel, de a gyorsan fogyó árucikkeket kínáló cégek igen. Az üdítőitalok forgalmazói és a gyorséttermek 30 százalékkal növelték hirdetési kiadásaikat február és március között, mit sem törődve az egyiptomi gazdaság nehéz helyzetével.

HOZZÁSZÓLÁSOK