Az USA még szeptember elején vetette ki az adó jellegű terhet annak érdekében, hogy forrást teremtsen az idegenforgalmi promócióhoz. A törvény megszületése mellett olyan tengerentúli óriásvállalatok bábáskodtak, mint a Marriott, a Walt Disney, vagy az American Express. A szabályozás értelmében 36 ország, köztük Franciaország, Németország, vagy éppen az Egyesült Királyság polgárainak kell befizetnie a díjat abban az esetben, ha 90 napos vízum nélküli tengerentúli utazásra jelentkeznek. A díj befizetése egy kétéves periódusra érvényes. Érdekes módon az extra díjjal éppen az elmúlt évtizedben a beutazók számában tapasztalt, mintegy 10 százalékos visszaesést akarják kezelni. Az amerikai idegenforgalmi szakmai szövetség már 2007 óta szorgalmazta a díj kivetését lehetővé tevő, idén márciusban elfogadott törvény bevezetését. Az új "adó" felháborodást váltott ki az európai uniós politikusok körében, az Európai Bizottság pedig nyitva hagyta a lehetőséget egy hasonló, az Európába utazó amerikaiakra kivetendő díj bevezetése előtt. Diszkriminatív, kontraproduktív, barátságtalan - ilyen és ehhez hasonló jalzőkkel illették a honatyák a díj bevezetését. "Hihetetlen", az amerikaiak "a fogyasztókkal fizettetik meg a reklámot" - fogalmazott Elmar Brok, az Európai Parlament német képviselője a Bloomberg beszámolója szerint.