Csípi az európaiak szemét az amerikai beutazási adó

Az Európai Parlamentban erős kritika érte az Amerikai Egyesült Államokat, amiért az 14 dolláros díjat vetett ki a beutazókra. A lépés egyúttal növelheti egy európai "megtorló" lépés esélyét is.
NAPI, 2010. szeptember 22. szerda, 19:50

Az USA még szeptember elején vetette ki az adó jellegű terhet annak érdekében, hogy forrást teremtsen az idegenforgalmi promócióhoz.

A törvény megszületése mellett olyan tengerentúli óriásvállalatok bábáskodtak, mint a Marriott, a Walt Disney, vagy az American Express.

A szabályozás értelmében 36 ország, köztük Franciaország, Németország, vagy éppen az Egyesült Királyság polgárainak kell befizetnie a díjat abban az esetben, ha 90 napos vízum nélküli tengerentúli utazásra jelentkeznek. A díj befizetése egy kétéves periódusra érvényes.

Érdekes módon az extra díjjal éppen az elmúlt évtizedben a beutazók számában tapasztalt, mintegy 10 százalékos visszaesést akarják kezelni. Az amerikai idegenforgalmi szakmai szövetség már 2007 óta szorgalmazta a díj kivetését lehetővé tevő, idén márciusban elfogadott törvény bevezetését.

Az új "adó" felháborodást váltott ki az európai uniós politikusok körében, az Európai Bizottság pedig nyitva hagyta a lehetőséget egy hasonló, az Európába utazó amerikaiakra kivetendő díj bevezetése előtt.

Diszkriminatív, kontraproduktív, barátságtalan - ilyen és ehhez hasonló jalzőkkel illették a honatyák a díj bevezetését. "Hihetetlen", az amerikaiak "a fogyasztókkal fizettetik meg a reklámot" - fogalmazott Elmar Brok, az Európai Parlament német képviselője a Bloomberg beszámolója szerint.

HOZZÁSZÓLÁSOK