Csökkent a GfK szeptemberi német fogyasztói bizalmi indexe

Az elemzői várakozásokra rácáfolva csökkent, de továbbra is erőteljes gazdaságösztönző hatást tükröz a GfK piackutató intézet szeptemberi német fogyasztói bizalmi indexe - derül ki a GfK honlapján közzétett felmérésből.
MTI, 2015. augusztus 21. péntek, 10:33

A szeptemberre vonatkozó fogyasztói bizalmi index 9,9 pontra csökkent az augusztusi 10,1 pontról. Elemzők az augusztusival megegyező értéket vártak szeptemberre.

Az alacsonyabb érték azonban nem jelenti azt, hogy a német gazdaság motorja akadozni kezdett volna. A szeptemberi érték a csökkenéssel együtt is magasnak tekinthető, ami arra utal, hogy a fogyasztás továbbra is betölti gazdaságélénkítő szerepét.

A GfK felmérése a korábbinál szerényebb várakozásokat mutatott ki a lakosság körében szeptemberre mind a gazdasági helyzet, mind a jövedelem alakulása, mind a vásárlási hajlandóság terén.

A gazdasági helyzettel kapcsolatos várakozások tovább romlottak, mégpedig sorban a harmadik egymást követő hónapban. Az 1,8 pontos havi csökkenés azonban még mérsékeltnek tekinthető és az így elért 16,6 pont még ezzel együtt is hat ponttal áll az egy évvel korábbi érték felett.

Az index csökkenése ellenére tehát a német fogyasztók gazdasági növekedésre számítanak az idén, amit a statisztikai hivatal második negyedévi előzetes GDP-növekedési adatai alá is támasztanak: az április-júniusi periódusban eszerint 0,4 százalékkal nőtt a német GDP az első negyedévi 0,3 százalék után.

Miután a gazdasági növekedési várakozások mérséklődtek a lakosság körében, a jövedelem alakulásával szemben is hasonló mértékben visszafogott várakozásokat mutatott ki a felmérés. Az előző havi, a német újraegyesítés óta legmagasabb értékről az index 5,1 ponttal 53,5 pontra esett. A mutató azonban a csökkenés ellenére is viszonylag magasnak tekinthető.

A jövedelmi várakozások eszerint valamivel realistábbak lettek, a fogyasztók azonban így is pénzügyi helyzetük javulására számítanak, ami elsősorban a kedvező munkaerő-piaci helyzetre vezethető vissza.

A fogyasztók vásárlási hajlandósága a harmadik egymást követő hónapban csökkent, a mostani 3,4 ponttal együtt összesen 10 ponttal. Az így elért 52 pont azonban még mindig erős vásárlási hajlandóságot tükröz és magasabb is az egy évvel korábbinál.

HOZZÁSZÓLÁSOK