GfK: folytatódhat a német csoda

Háromszoros növekedési rátát mutathat idén a német gazdaság, elsősorban a továbbra is pozitív fogyasztói optimizmus következtében.
NAPI, 2011. február 24. csütörtök, 10:25
Fotó:

Jelentős, 1,5 százalékos, az előző évhez képest háromszoros növekedési rátát vár a magánfogyasztásban 2011-re Németországban a GfK. A németek fogyasztási optimizmusa tovább emelkedett 2011 januárjában, a vásárlási hajlandóság 41,8 pontos értéket ért el, 2006 decembere óta a legmagasabbat.

Németország példaértékű lendülettel lábal ki a pénzügyi és gazdasági válságból: a GDP a 2009-es válságévben 4,7 százalékkal csökkent, tavaly azonban már 3,6 százalékot ugrott, ami a legmagasabb érték a német újraegyesítés óta - derül ki a GfK elemzéséből.

A GfK fogyasztói klíma felmérései azt mutatják, hogy a fogyasztók gazdasági várakozásai szintén meredek emelkedésnek indultak 2010 nyara óta. A jövedelmi várakozások szintén jelentősen emelkedtek tavaly, a mutató a januári 12 pontról decemberre 40 pontra emelkedett. A vásárlási hajlandóság a már eleve magas szintről egyenletesen tovább emelkedett: a mutató átlagszintje 27 pont volt 2010-ben, hat ponttal magasabb volt a megelőző évinél. A GfK fogyasztói klíma indexe 2010 végén - 2011 elején hároméves csúcspontra ért.

A GfK számításai szerint az élelmiszer-kiskereskedelmi egységek és gyógyszertárak értékesítése emelkedett a tavalyi évben, 1,2 százalékos emelkedéssel 154 milliárd eurós új rekordot jelentő forgalmat bonyolítottak le. A nem élelmiszer szegmensben a becslések szerinti 2,6 százalékos, közel 148 milliárd eurós összértékesítési eredmény 2002 óta a legjobb eredményt jelentette.

A műszaki fogyasztási cikkek, beleértve a szórakoztató elektronikát, fotófelszerelést és háztartási berendezéseket, különösen erős növekedést mutattak: az értékesítés több mint 8 százalékkal, 47 milliárd euróra emelkedett. Az élelmiszer-kiskereskedelmi boltoknál és gyógyszertáraknál a GfK körülbelül 1,7 százalékos értékesítési növekedést jelez előre 2011-re, a szakértők további erősödésre is számítanak a nem élelmiszer szegmensben is, ahol a becsült növekedés 1,7 százalékos lehet, ami elmarad a megelőző évtől.

Az életszínvonal esésétől félnek a franciák

A GfK elemzése szerint Franciaországban az emberek sokkal negatívabban értékelték országuk gazdasági kilátásait: a gazdasági várakozások 2010-ben csak -11 pontos értéket értek el. A francia fogyasztók jelenleg attól félnek, hogy életszínvonaluk jelentősen esni fog, ezt tükrözi a jövedelmi várakozások átlagos 2010-es szintje is, ami -27 ponttal egyértelműen negatív a 28 pontos németországihoz képest.

Az Egyesült Királyságban a hosszú ingatlanpiaci fellendülés végének, valamint a kormányzat költségvetést konszolidáló intézkedéseinek jelentős hatása volt. Tavaly a vásárlási hajlandóság csak -29 pontos értéket ért el, és a jövedelmi várakozások átlagos mutatója szintén negatív volt, -5 pont.

Az olasz fogyasztók is pesszimistán látták országuk gazdasági kilátásait tavaly. A -15 pontos gazdasági várakozások mutató, és a -19 pontos jövedelmi várakozások mutató világosan tükrözi a lakosság jövő miatti aggodalmát, a vásárlási hajlandóság értéke pedig átlagosan csak -19 pont volt 2010-ben.

A spanyol munkanélküliségi ráta több mint kétszeresére emelkedett 2007 és 2010 között az ingatlanszektor gazdaságában betöltött hatalmas szerepe miatt. A spanyol fogyasztók átlagos gazdasági várakozási indexének értéke 2010-ben negatív volt, -18 pont, és a személyes kilátásokat még sötétebben -22 pontra értékelték.

A lenygelek vásárlási hajlandóságának 6 pontos értéke nagyon pozitív Európa többi részéhez viszonyítva. Az európai rangsor végén -50 pontos átlagos gazdasági várakozásra vonatkozó indexszel a román fogyasztók az európai rangsor végén álltak, a görögök -39 ponttal kedvezőbben ítélték meg a kilátásokat.

HOZZÁSZÓLÁSOK