100 km/h-ra csökkentené a maximális sebességet Hollandia

Holland sajtóértesülések szerint a kormány a sebességhatárok csökkentésére készül elsősorban az autópályákon, hogy mérsékeljék a károsanyag-kibocsátást - írja a BBC.
Szász Péter, 2019. november 12. kedd, 21:18
Fotó: Getty Images

A kiszivárgott tervek szerint 100 kilométer per órára csökkentik majd a maximális sebességet az ország útjain, de csak nappal. Este 7 és reggel 6 óra között az autópályákon is lehetne 130-cal közlekedni - olvasható a portálon.

Hollandiában nagyon komolyan veszik a kibocsátás csökkentését, infrastrukturális beruházásokat is jegeltek már azért, mert nem szolgálta kellő mértékben a környezetvédelmi célokat. Állítólag még az is felmerült korábban, hogy vasárnapi autóközlekedési-tilalmat vezessenek be.

Ha valóban bevezetik a 100 kilométer per órás korlátozást, akkor Hollandia Ciprussal karöltve a "leglassabb" ország lesz Európában. A kontinensen jellemzően 130 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, persze vannak kivételek: Norvégiában például 110, Nagy-Britanniában 112 (70 mérföld per óra) a legnagyobb megengedett sebesség.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

fifibacsi, 2019.11.13 11:15

@fifibacsi: Ja, és még egy: Hollandiában kimagaslóan nő a villanyautók aránya, és közeli célkitűzéseikben szerepel ennek tovább növelése. Na most a villanyautók károsanyag kibocsátása nulla, így a sebességtől sem függ. Ha legalább azzal érvelnének, hogy a nagyobb sebességek nagyobb menetzajjal járnak, az elfogadható lenne, az minden járműre igaz.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fifibacsi, 2019.11.13 11:10

@laci_52: Szívük joga, csak ne akarják a szabályaikat kiterjeszteni normális méretű országokra. A vezetési stílusukat hagyjuk, nem alaptalan az a régi német mondás, hogy inkább két rendőrautó mögötted, mint egy holland előtted.
A károsanyagok pedig, tudjuk, megállnak a határoknál: amikor Nyugat-Berlinben először volt szmogriadó, a keletnémet média közölte, hogy a szocializmus diadalaként Kelet-Berlinben a levegő tisztasága kifogástalan...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2019.11.13 10:54

Igazuk van a hollandoknak: kis ország, nincsenek nagy távolságok, kevés időt lehet nyerni a száguldozással. Az eredmény: kisebb üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, kevesebb baleset.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

LibertyPrime, 2019.11.13 08:26

@narancsragacs: A sok biztonsági szirszar mellett eleve nehezebbek az autók, mint 20 éve. Az F Astra még csak kb. három zsugor ásványvíz árával volt 900 kiló fölött, ma meg nem veszel kompakt városi autót másfél tonna alatt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ilsi, 2019.11.13 08:16

10 HALOTT ÉS 76 SÚLYOS SEBESÜLT A HOSSZÚ HÉTVÉGEN (2019. aug. 17)
- és csak vállvonogatás. Ha ez időben és térben egyszerre, egy helyen történne, az egész társadalom fölhördülne. De mivel ez pontszerűen, ?szépen? elosztva következik be, napirendre térünk fölötte. Autózás: fél lábbal a börtönben, fél lábbal a kórházban. Az élet költségei ? mondja a német autóipar. Emberek kényszerülnek kerekes székekbe ? jöhet az akadálymentesítés és a támogatás. Klaus Mayer-Abich, német filozófus: Az állam, mint harmadik szereplő (az autóipar és a sofőr után), minden évben megszervezi a tömeggyilkosságot. A tempólimit-viták is szép csendben elhalnak.

LEGYEN SEBESSÉGKORLÁTOZÁS A NÉMET AUTÓPÁLYÁKON?
A közlekedés-pszichológus, Bernhard Schlag, ésszerű tempólimit vitát indítana. Az Autobahn-ok azt a csalóka érzést keltik, hogy 250 km/h is biztonságos. ?Freie Fahrt für freie Bürger?? Szabad polgárok ? szabad száguldás? Németországban (No.-ban) dúl a vita. Bernhard Schlag a drezdai műegyetemen a közlekedésviselkedés pszichológiáját kutatja, továbbá a viselkedés- és a hozzáállás-változtatásokat, innovációknál és technikai lehetőségeknél.
ZEIT ONLINE (ZO): Schlag úr, mi motiválja az autóvezetőket, hogy tiltakozzanak a sebességkorlátozás ellen?
BERNHARD SCHLAG (BS): No.-ban nyilvánvalóan egy szokásjog vert gyökeret, miszerint mindenki hajthat olyan gyorsan, amennyire csak lehet. Semmi korlátozás. Némelyek ezt az amerikai fegyvertartással hasonlítják össze. Ez döbbenetes és problémás is egyben. Meglepő, hogy ezek az emberek külföldön betartják a sebességkorlátozást, bár néhol ez még 130 km/h-nál is alacsonyabb (Svájc). Ám abból kell kiindulni, hogy ezek a sofőrök félnek az ottani magas büntetésektől és nem a belátás fékezi őket. No.-ba érve aztán rálépnek a gázra.
ZO: És ez miért probléma?
BS: A politika olyan sokáig várt a sebességkorlátozással, hogy ezt ma jóval nehezebb lesz bevezetni. Itt olyasvalami hat, amit mi, pszichológusok, kedvezőtlen framingnak mondunk. Egy nyereségről is beszélhetnénk az összlakosság számára, de az autósok is 130 km/h-nál kevésbé feszülten vezetnének, mint 200 km/h-nál. Sajnos, No.-ban a tempólimit-vita nem ilyen pozitív kontextusban folyik, annak ellenére, hogy ezt sokkal ésszerűbb bevezetni, semmint a gyorshajtás szabadságát védeni.
ZO: Milyen előnyeit látja egy általános sebességkorlátozásnak?
/ökobetyár könyve/
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html