Lehullott a lepel az Air Serbia új színekre festett első repülőgépéről, egy Airbus A319-esről - jelentette a BBC. A belgrádi Nikola Tesla repülőtér hangárjában Aleksandar Vucic első miniszterelnök-helyettes és James Hogan, az Etihad Airlines vezérigazgatója tapsolt a meghívottak első sorában.

Az Arab-öböl államainak feltörekvő légitársasága 49 százalékos tulajdont szerzett a néhai Jugoszlávia nemzeti cégében, a JAT-ban, amelynek szakmai irányítását öt évre a kisebbségi részesedés ellenére a kezébe vette. Ezzel a valaha szebb napokat látott, ám az utóbbi időben kiöregedett Boeing 737-esekkel repülő és a csőddel küszködő légitársaság Air Serbia néven újjászületett.

Szóltunk egy barátnak

Vucic keresetlen őszinteséggel fogalmaz arról, mi volt a sikeres üzlet titka: Mohammed sejk a barátom, megkértem, hogy segítsen - fogalmazott a BBC-nek nyilatkozva. A jó személyes kapcsolat Abu Dzabi trónörököse és Szerbia legbefolyásosabb politikusa között természetesen kevés lett volna az üzlet nyélbe ütéséhez. A világ leggyorsabban fejlődő légitársasága válogathatott a felvásárlási célpontok között.

Az Etihad egyedülálló pénzügyi lehetőségekkel rendelkezik a befektetésekhez - mondja Douglas McNeill, a Charles Stanley brókercél légiipari szakértője. Hízelgő, hogy éppen Szerbiát választották. Megszerezhették volna a portugál TAP-ot vagy a lengyel LOT-ot is, rengeteg alternatív lehetőségük volt.

Nem jótékonykodás

Hogant nem éppen vergődő vállalatok mentőangyalaként tartják számon szakmai körökben, de sikeresen állított emelkedő pályára földhöz ragadt légitársaságokat. Ilyen volt a Gulf Air, majd az Etihad. A BBC-nek azt mondta, hogy az Air Serbia kulcsszereplője az utóbbi vállalat növekedési terveinek.

Az Etihad nem csatlakozott a légitársaságok két nagy szövetségének egyikéhez, a One Worldhöz vagy a Star Alliance-hoz, hanem ehelyett részesedéseket vásárol kisebb versenytársaiban. A 49 százalékos Air Serbia-pakett a legnagyobb ezek közül, de a cégnek jelentős tulajdona van az Air Berlin, az Air Seychelles és a Virgin Australia cégekben, illetve van egy kisebb csomagja az ír Aer Lingusban. Az indiai kormány a héten járult hozzá, hogy megvegye az ország legnagyobb légitársasága, a Jet Airways negyedét.

Belgrád lesz a világ közepe

Ebbe a "tujdonszövetségbe" az Air Serbia hozza be a Balkánt mint a világ légi útvonalainak nagy kereszteződését. A régió turisztikai központként önmagában is értékes, emellett átszállási lehetőséget kínál az Ausztrália, Délkelet-Ázsia és a Közel-kelet, illetve Európa és az USA felé tartó utasoknak. Belgrádot a Balkán kapujává akarjuk tenni - fejtegette Hogan.

McNeill óvatosabb. Szerinte az Etihad stratégiája azért kockázatos, mert a kisebbségi részesedések miatt kicsúszhat a kezéből a dolgok irányítása, és ebben az esetben nem tudja létrehozni a tervezett összefonó hálózatot. Az arab vállalat vezetősége azzal válaszol erre, hogy eddig sikeresen koordinálták a cégek tevékenységét és ellenőrzés alatt tartották a költségeket. Az Air Berlin és az Air Serbia például kívül-belül ugyanolyan gépeket vásárol.

Még csak nem is futottak még

A balkáni légipari szakemberek óriási lehetőséget látnak az arab-szerb szövetségben. Az ágazat szerb szakmai szervezete felhívja a figyelmet arra, hogy a helyi cégek gyengesége miatt a délkelet-európai légi forgalom jelentős részét felszívták az olyan nagyok, mint a Turkish Airlines vagy a Lufhansa. A hosszú távú járatokat teljesen átvették. Az Air Serbia-Etihad páros versenyt támaszthat ezekkel a vállalatokkal szemben a legnépszerűbb útvonalakon.

Eközben a Kelet-Közép-Európa többi légitársasága továbbra is azokkal a kezelhetetlen pénzügyi problémákkal küszködik, amelyek nemrég a néhai JAT-ot is padlóra vitték. A horvát Croatia Airlines kétségbeesve keres befektetőt, akárcsak a csöppnyi bosnyák és a montenegrói cég. A magyar nemzeti légitársaság, a Malév csődbe ment, lehetséges utóda, a Sólyom egy gépe sem szállt fel eddig, pedig arról szóltak a hírek, hogy az Öböl térségéből származó befektetők állnak mögötte - emlékeztet a BBC.

Az Air Serbia szerb-arab vezetősége biztos benne, hogy gyorsan nyereségessé válik a cég, úgy, ahogy az az Air Seychellesszel történt. Az Etihad eközben máris tovább szőheti sajátos hálóját. McNeill szerin logikus lépés lenne egy Afrikán belüli járatokat üzemeltető cég behálózása. Ez egészíthetné ki legjobban a globálissá növekvő "tulajdonszövetséget".