Így maradt le Magyarország a nagy lehetőségről

Azt a lehetőséget, amit a magyarok elszalasztottak, a szerbek megragadták: a nemzeti légitársaságot arab tőkével állítják talpra. A Malévet a bukás példájaként, a Sólymot elvetélt lehetőségként emlegetik.
Napi.hu, 2013. november 17. vasárnap, 14:01

Lehullott a lepel az Air Serbia új színekre festett első repülőgépéről, egy Airbus A319-esről - jelentette a BBC. A belgrádi Nikola Tesla repülőtér hangárjában Aleksandar Vucic első miniszterelnök-helyettes és James Hogan, az Etihad Airlines vezérigazgatója tapsolt a meghívottak első sorában.

Az Arab-öböl államainak feltörekvő légitársasága 49 százalékos tulajdont szerzett a néhai Jugoszlávia nemzeti cégében, a JAT-ban, amelynek szakmai irányítását öt évre a kisebbségi részesedés ellenére a kezébe vette. Ezzel a valaha szebb napokat látott, ám az utóbbi időben kiöregedett Boeing 737-esekkel repülő és a csőddel küszködő légitársaság Air Serbia néven újjászületett.

Szóltunk egy barátnak

Vucic keresetlen őszinteséggel fogalmaz arról, mi volt a sikeres üzlet titka: Mohammed sejk a barátom, megkértem, hogy segítsen - fogalmazott a BBC-nek nyilatkozva. A jó személyes kapcsolat Abu Dzabi trónörököse és Szerbia legbefolyásosabb politikusa között természetesen kevés lett volna az üzlet nyélbe ütéséhez. A világ leggyorsabban fejlődő légitársasága válogathatott a felvásárlási célpontok között.

Az Etihad egyedülálló pénzügyi lehetőségekkel rendelkezik a befektetésekhez - mondja Douglas McNeill, a Charles Stanley brókercél légiipari szakértője. Hízelgő, hogy éppen Szerbiát választották. Megszerezhették volna a portugál TAP-ot vagy a lengyel LOT-ot is, rengeteg alternatív lehetőségük volt.

Nem jótékonykodás

Hogant nem éppen vergődő vállalatok mentőangyalaként tartják számon szakmai körökben, de sikeresen állított emelkedő pályára földhöz ragadt légitársaságokat. Ilyen volt a Gulf Air, majd az Etihad. A BBC-nek azt mondta, hogy az Air Serbia kulcsszereplője az utóbbi vállalat növekedési terveinek.

Az Etihad nem csatlakozott a légitársaságok két nagy szövetségének egyikéhez, a One Worldhöz vagy a Star Alliance-hoz, hanem ehelyett részesedéseket vásárol kisebb versenytársaiban. A 49 százalékos Air Serbia-pakett a legnagyobb ezek közül, de a cégnek jelentős tulajdona van az Air Berlin, az Air Seychelles és a Virgin Australia cégekben, illetve van egy kisebb csomagja az ír Aer Lingusban. Az indiai kormány a héten járult hozzá, hogy megvegye az ország legnagyobb légitársasága, a Jet Airways negyedét.

Belgrád lesz a világ közepe

Ambiciózus tervek
A Jat Airways (JAT) elődje az 1927-ben alapított Aeroput volt. Jugoszlávia felbomlása előtt a JAT volt Európa 10. legnagyobb légitársasága, amely évente ötmillió utast szállított. Jelenleg 15 repülőgéppel rendelkeznek, amelyhez további tízet adnak. Az üzleti terv szerint az Air Serbia gépei 2014 júniusában már 73 ezer ülést fognak kínálni, hetente 670-szer szállnak fel és több mint 30 országba jutnak majd el. A cég negyven járatot fog kínálni az utazóknak.

Ebbe a "tujdonszövetségbe" az Air Serbia hozza be a Balkánt mint a világ légi útvonalainak nagy kereszteződését. A régió turisztikai központként önmagában is értékes, emellett átszállási lehetőséget kínál az Ausztrália, Délkelet-Ázsia és a Közel-kelet, illetve Európa és az USA felé tartó utasoknak. Belgrádot a Balkán kapujává akarjuk tenni - fejtegette Hogan.

McNeill óvatosabb. Szerinte az Etihad stratégiája azért kockázatos, mert a kisebbségi részesedések miatt kicsúszhat a kezéből a dolgok irányítása, és ebben az esetben nem tudja létrehozni a tervezett összefonó hálózatot. Az arab vállalat vezetősége azzal válaszol erre, hogy eddig sikeresen koordinálták a cégek tevékenységét és ellenőrzés alatt tartották a költségeket. Az Air Berlin és az Air Serbia például kívül-belül ugyanolyan gépeket vásárol.

Még csak nem is futottak még

A balkáni légipari szakemberek óriási lehetőséget látnak az arab-szerb szövetségben. Az ágazat szerb szakmai szervezete felhívja a figyelmet arra, hogy a helyi cégek gyengesége miatt a délkelet-európai légi forgalom jelentős részét felszívták az olyan nagyok, mint a Turkish Airlines vagy a Lufhansa. A hosszú távú járatokat teljesen átvették. Az Air Serbia-Etihad páros versenyt támaszthat ezekkel a vállalatokkal szemben a legnépszerűbb útvonalakon.

Eközben a Kelet-Közép-Európa többi légitársasága továbbra is azokkal a kezelhetetlen pénzügyi problémákkal küszködik, amelyek nemrég a néhai JAT-ot is padlóra vitték. A horvát Croatia Airlines kétségbeesve keres befektetőt, akárcsak a csöppnyi bosnyák és a montenegrói cég. A magyar nemzeti légitársaság, a Malév csődbe ment, lehetséges utóda, a Sólyom egy gépe sem szállt fel eddig, pedig arról szóltak a hírek, hogy az Öböl térségéből származó befektetők állnak mögötte - emlékeztet a BBC.

Az Air Serbia szerb-arab vezetősége biztos benne, hogy gyorsan nyereségessé válik a cég, úgy, ahogy az az Air Seychellesszel történt. Az Etihad eközben máris tovább szőheti sajátos hálóját. McNeill szerin logikus lépés lenne egy Afrikán belüli járatokat üzemeltető cég behálózása. Ez egészíthetné ki legjobban a globálissá növekvő "tulajdonszövetséget".

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

bogyu, 2013.11.18 11:10

A Sólyom sikere jól példázza Magyarországot. Ugyanúgy jobban teljesít, mint Magyarország - Afganisztánnál. De Szerbiát azért nem előzzük.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2013.11.18 10:49

Bécs-Pozsony-Budapest elég közel van egymáshoz.Itt felesleges három nemzeti repülőtársaság.Mi voltunk a gyenge láncszem....
Miért???Mert a politika játékteret csinált a MALÉV-ből.Sok hozzá nem értő politikai ejtőernyős tette tönkre.
Mint már mondottam,a magyar politika öl,butít és nyomorba dönt!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zappara, 2013.11.18 07:25

@ABCY:

mit légitársaság, Vudámpark sincs, sem Budapestnek, így sem az országnak..hol van még ilyen?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

thony, 2013.11.17 23:18

@ABCY:
"Már várom az idei téli szezont is.Vajon megint ausztriából fognak bejönni hótolókkal letakarítani az autópályákat,mint tavaly???"

:-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

...szerinted mi változott?

Főszabály: ha elfogyott az üzemanyagod, ülj át egy másik gépjárműbe, best regards, Pintér Sándor

schönen Abend noch
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ABCY, 2013.11.17 20:25

@Meningitis: Önnek maximálisan igaza van,de azért szégyen hogy ennek az országnak már egy légitársasága sem lesz.

Kikellene állni a magyar politikusoknak az emberek elé,aztán megkéne mondani az igazat,hogy magyarországot már mások irányítják.Nincs szüksége ennek az országnak 365 fős parlamentre sem,minek???

Már várom az idei téli szezont is.Vajon megint ausztriából fognak bejönni hótolókkal letakarítani az autópályákat,mint tavaly???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html