Jogos a rettegés: brutális leépítések jönnek

Az adósságválság eltereli a figyelmet egy másik súlyos európai krízisről, az autóipar vergődéséről.
NAPI, 2012. június 23. szombat, 12:45

Rémisztő, de sajnos tipikusnak mondható képet fest az európai autóipar helyzetéről az FIAT Torino mellett, Mirafioriban lévő üzeme. A hét elején miden úgy megy, mint egy normálisan működő gyárban, az autók egymás után gördülnek le a futószalagokról, csütörtökön és pénteken azonban kísértet várossá alakul át a helyszín, a termelés szünetel és még az olasz autógyártó közelben lévő főhadiszállásának irodái is majdnem teljesen üresek. Az üzem így működik már hetek óra és júliusban sem várható változás - kezdi az európai autóipar helyzetét elemző cikkét a Wall Street Journal.

Hasonló részleges leállások Nyugat-Európa-szerte megfigyelhetők az autógyártóknál, ami világos jele annak, hogy az ágazat mély válságba süllyedt a kontinensen. A baj lassan az eurózóna déli tagállamainak adósságválságához mérhető nagyságúvá hízik, miközben messze nem kap annyi figyelmet, mint a segélycsomagokat, kormánybukásokat és uniós válságcsúcsok sorozatát hozó európai krízis.

Eltűntek a vevők

Az európai újautó-piac 2008 óta minden egyes évben zsugorodott és jó úton haladunk afelé, hogy idén további hét százalékkal essen össze. Az autógyártók értékesítése összesen ötödével zuhant 2007-hez képest, ami sokuknak súlyos veszteségeket okozott és olyan helyzetet teremtett, hogy számos üzemüknek nem tudnak elég munkát adni.

Az európai autóipar a felfordulás állapotába került - mondja John Hoffecker, az AlixPartners tanácsadó cég nagy ágazati tapasztalatokkal rendelkező, vezető beosztású elemzője. Az erős szakszervezetek és a kormányok harcolnak a gyárbezárások ellen, mert féltik a munkahelyeket. Ezért a cégek a futószalagok lassításával és a termelés csökkentésével igyekeznek alkalmazkodni az alacsony kereslethez

 

Kongó üzemek
GyártóAutófajtaÜzem helyeKapacitáskihasználás (%)
RenaultszemélyautókDieppe, Franciaország9
MitsubishiteherautókTramagal, Portugália13
FIATszemélyautókMirafiori,Olaszország31
NissankisteherautókAvila, Spanyolország44
GM (Opel)személyautókBochum, Németország56
PeugeotszemélyautókVillaverde, Spanyolország58
Forrás: Wall Street Journal

A legnagyobb európai autógyártók kezében lévő lévő 98 autó-összeszerelő üzemből 30-ban 70 százalék alatt van a kapacitáskihasználtság. Ezen a szinten jellemzően már veszteséges a termelés - állítja az AlixPartners. Az európai gazdaság gyenge kilátásai miatt immáron elkerülhetetlenek az olyan fájdalmas leépítések, üzembezárások, amelyeken az amerikai autóipar keresztülment a pénzügyi válság idején - mondja Hoffecker.

Az Opel nem vár tovább

Egyelőre csak a General Motors szánta el magát az Opel/Vauxhall egyik gyára bezárására. A régóta célkeresztben lévő bochumi bázison 2016-ban fejezik be a jelenleg gyártott típusok előállítását, és a cégvezetés tárgyalásba kezdett az IG Metall szakszervezettel arról, hogy nem lesz folytatás. Nem tudunk várni addig, amíg az iparág szereplői konszenzusra jutnak valamilyen közös lépésről - mondta Karl-Friedrich Stracke, az Opel vezérigazgatója a héten.

Az érdekvédők azonban máris betöltötték visszalövő ágyúikat: becslésük szerint csak a dolgozók elbocsátásával járó költség elérheti az 500 millió eurót. Ha azonban figyelembe vesszünk minden kiadást, a számlán egymilliárd euró is szerepelhet - revolverezett Rainer Einenkel, az egyik befolyásos szakszervezeti vezető. Az üzem bezárásával 3300 ember kerülhet az utcára - a hírre közülük kétezren tüntettek az egyik üzemcsarnokban szombati szabadnapjukon.

Újra szól a régi nóta

Néhány autógyártónak nincsenek gondjai, de ennek hátterében régóta tudott körülmények vannak. A Volkswagennek az a szerencséje, hogy a német gazdaságnak viszonylag jól megy, ezért fő piacán eléggé stabil keresletre számíthat. A cégcsoporthoz tartozó Skoda szintén hagyományos piacaira számíthat, a luxusautókat gyártó Audi pedig - akárcsak a Daimler és a BMW - szegmensük válságállóságának köszönheti jó egészségét. A prémium kategória autói emellett éppen most hódítják meg az új, gyorsan növekvő autópiacokat, elsősorban Kínát.

Jól ketyeg a Hyundai-Kia párosnak is, amit egyértelműen annak köszönhetnek, hogy üzemeik Csehországban és Szlovákiában vannak. A nemrégen épített gyárak bőkezű állami segítséget kaptak és persze a kelet-közép-európai munkaerő sokkal olcsóbb, mint a nyugat-európai. A különbség több mint háromszoros is lehet a német Destatis statisztikai adatszolgáltató számításai adatai szerint.


Órabérek (euró)
Csehország9,90
Olaszország26,10
Németország34,30
Franciaország35,60
Forrás: Destatis

Allan Rushforth, a Hyundai európai termelési igazgatója szerint szerint versenytársaik azért szenvednek, mert vagy túl kicsik az üzemeik, vagy olyan országban vannak, ahol a munkaerő viszonylag drága és a foglalkoztatási feltételek rugalmatlanok.

Visszájára fordult a segítség

A GM melletti másik európai üzemekkel rendelkező amerikai autógyártó, a Ford egyelőre nem tervez gyárbezárást, de tavaly azt közölte, hogy az idei második negyedévben 15 százalékkal csökkenti a termelését. A Renault és a Peugeot-Citroen a pénzügyi válság idején azzal a feltétellel kapott állami segítséget - úgymond a fejlesztésekhez, nehogy az EU belekössön a támogatás szabálytalanságába -, hogy nem viszik ki a gyártást Franciaországból. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy üzemeik most a legrosszabb kapacitáskihasználással működnek a cégek összehasonlításában. A francia piac csak 2012 első öt hónapjában 17 százalékkal zsugorodott.

A FIAT a héten jelentette be, hogy idén mindössze 500 millió eurót fektet be európai gyáraiba, ami hétszázalékos csökkentés az eredeti tervhez képest. A cég a világ minden pontján összesen 7,5 milliárd euró értékű fejlesztést tervez. Az olasz piac idén 19 százalékkal ment össze az egy évvel korábbihoz képest.

A vállalatok európai segítségben reménykednek, legrosszabb esetben abban, hogy együtt lépnek fel a kormányokkal és a szakszervezetekkel szemben, szétosztva egymás között az üzembezárásokat. Emmanuel Bulle, a Fitch Ratings elemzője szerint az unió akkor teszi a legjobbat velük, ha nem tesz semmit. A kormányok úgysem tudják akármeddig megakadályozni a gyárak felszámolását vagy részleges leépítését.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

gewinner62, 2012.06.24 17:08

hulljon a férgese...új autó fél áron fullosan érdekel.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

SzaszaG, 2012.06.24 14:17

És ugye ki mondta, hogy szórjanal ki annyi hitelt, hogy tönkretegyék a lakosságot. Nincs pénz új autóra. Többet fogyasztottak, mint szabadott volna, most kiegyensúlyozódik.
Lehet menni Azsiába és Dél-Amerikába értékesíteni, ott nem csak tartozása van a zembereknek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ingyen, 2012.06.24 11:12

csak hát ugye ki tiltotta meg a fiatnak, hogy megpróbáljon minőségben, innovációban felzárkózni a német márkákhoz? ki tiltotta meg neki, hogy csináljon egy olyan menetelést, mint amit mondjuk az audi csinált az utóbbi 20 évben?
senki.
franciák ugyanez.
hogy lehet, hogy vw csoportba került skoda tudott villantani a fabia-val, az octavia 2-vel? (az octavia rs-nek már kultusza van, pedig 10 éve még a piac alig ismerte a skoda nevet.)
miért nem tudja ugyanezt a dacia (bár arra sincs minőségi panasz, de nem is tartják számon mint nagy dobást) ?
vagy miért nem tudja ugyanezt a francia autó?

hogy elosztják a gyárbezárásokat? mármint nemzetközi szinten? és ezt így hogy? a vevői megrendeléseket is elosztják? audi helyett majd fiatot kapok? :-DDD
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html