Kártérítési per indítható a repülő késéséért

Az Európai Bíróság július elején a Rehder-ügyben kimondta, hogy a légi járat törlése vagy hosszú késése esetén járó 250-600 euró közötti átalányösszegű kártérítésért a fel- és a leszállás helyén vagy a légitársaság székhelyén is indítható per.
NAPI, 2009. július 29. szerda, 11:15

A müncheni illetőségű Rehder úr a rigai székhelyű Air Baltic légitársaság München-Vilnius járatára foglalt helyet. A München és Vilnius közötti távolság kicsit kevesebb mint 1500 kilométer. Az utasokat körülbelül 30 perccel a tervezett müncheni indulás előtt értesítették a járat törléséről. Rehder úr - a foglalásának az Air Baltic általi módosítását követően - Koppenhágán át repült Vilniusba, ahova több mint hat órával az eredetileg foglalt járat tervezett érkezési időpontja után érkezett meg. Rehder úr a müncheni repülőtér szerinti illetékes német bíróság elé terjesztett kérelmében azt kérte, hogy e bíróság a 261/2004/EK rendeletnek megfelelően 250 euró összegű kártérítés megfizetésére kötelezze az Air Balticot.

A bíróság - mivel úgy ítélte meg, hogy a légiszállítási szolgáltatásokat a repülőgép indulási helyén nyújtják, amiből következően a 44/2001/EK rendelet értelmében a szerződéses kötelezettség teljesítési helye az indulási, jelen esetben a müncheni repülőtér - megállapította joghatóságát Rehder úr kártérítési kérelmének elbírálására. Az Air Baltic fellebbezése nyomán az eljáró fellebbviteli bíróság - mivel úgy ítélte meg, hogy a légiszállítási szolgáltatásokat a járatot biztosító társaság székhelyén nyújtják - hatályon kívül helyezte az elsőfokú bíróság határozatát. A fellebbviteli bíróság ezen ítéletével szemben azonban Rehder úr felülvizsgálat iránti kérelmet nyújtott be. Ekkor került az ügy az Európai Bíróság elé, előzetes döntéshozatali eljárás keretében.

Az utasoknak nyújtandó kártalanításról és segítségnyújtásról szóló 261/2004/EK rendelet előírja, hogy a légi fuvarozónak a járatok törlése esetében - a tervezett utazás hosszának függvényében megállapított mértékű - 250 és 600 euró közötti átalányösszegű kártérítést kell fizetnie az utasok részére. Ha nem fizet, akkor perelhető, de hogy hol, azt a joghatósági, 44/2001/EK tanácsi rendelet tartalmazza. Ebben fő szabály szerint a jogi személy alperes a székhelye, központi ügyvezetése vagy üzleti tevékenységének fő helye szerinti tagállam bírósága előtt perelhető. Bizonyos esetben azonban a rendelet lehetőséget teremt ettől eltérő államban történő perlésre is, az úgynevezett különös joghatósági szabályok alapján.

E szabályok szerint ha az eljárás tárgya egy szerződés vagy egy szerződéses igény, akkor a valamely tagállamban székhellyel rendelkező személy más tagállamban is perelhető. Ez a másik tagállam pedig a vitatott kötelezettség teljesítésének helye. A teljesítés helyének - szolgáltatásra irányuló szerződés esetében - azt a tagállamot kell tekinteni, ahol a szerződés szerint a szolgáltatást nyújtották vagy kellett volna nyújtani.

Az Európai Bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a szolgáltatásnyújtás több, különböző tagállambeli helye esetén meg kell keresni azt a helyet, amely a legszorosabb kapcsolatot biztosítja a szóban forgó szerződés és a joghatósággal rendelkező bíróság között, nevezetesen azt, ahol e szerződés alapján az elsődleges szolgáltatásnyújtás történik. Egy légitársaság a légi személyszállítási szerződésből eredő kötelezettségek teljesítésének megfelelő szolgáltatásokat az indulási helyen történt beszállástól az érkezési helyen történt kiszállásig nyújtja. Így a szolgáltatásokkal közvetlen kapcsolatot egyedül a repülőgép indulási és érkezési helye mutat. A repülőgépnek mind az indulási helyét, mind pedig az érkezési helyét a légiszállítási szerződésen alapuló szolgáltatások elsődleges nyújtási helyének kell tekinteni, tehát bármelyik helyen perelhető kártérítésért a légitársaság.

Az Európai Bíróság megjegyezte, hogy az utas - saját választása szerint - a légitársaságot annak székhelyén is perelheti.


Erdős István

HOZZÁSZÓLÁSOK