Kedvező változás történt a szlovák sztrádatervekben

A pénzhiány miatt változtatnak a legfontosabb autópálya nyomvonalán, ami kedvez a magyarok lakta területeknek.
Barabás T. János, 2012. június 18. hétfő, 09:15

A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Az autópálya-építés továbbra is a szlovák kormány prioritásai között marad. Azonban kérdéses, hogy a pénzügyi források elegendőek lesznek-e az úthálózat kiépítéséhez, az északi nyomvonal túlságosan pénzigényes − mondta a napokban Ján Pociatek közlekedési miniszter egy szakmai konferencián. Az állami költségvetés forrásai korlátozottak, ezért az Európai Unió pénzeszközeit kell igénybe venni a sztrádaprogram folytatásához, az állami és a ppp-projektek pedig csak részlegesen vehetők igénybe − nyilatkozta, hozzátéve, hogy egyelőre a magánnyugdíjpénztárak pénzeszközeit se vonják be a finanszírozásba (az alapok több mint 5 milliárd eurót kezelnek). Ami szintén egyre világosabb: az abszolút prioritást élvező, a Pozsonyt Kassával a Tátra medencéin keresztül összekötő D1-es autópálya befejezése egyre inkább kitolódik, semmilyen határidő nem tartható, főleg környezetvédelmi aggályok, továbbá a méregdrága alagutak miatt. A szaktárca a biztonság kedvéért inkább már nem is szabott határidőt, pedig eredetileg 2010-ben kellett volna elkészülnie. A Fico-kabinet viszont váratlanul rájött arra, hogy a déli, részben magyarok lakta régiókat érintő, Zólyomot Kassával összekapcsoló R2-es gyorsforgalmi út nyomvonala jóval egyszerűbb terepviszonyok között halad. A közlekedési miniszter természetesen a Pozsonyt Kassával összekötő autópályát emelte ki abszolút prioritásként, azonban végre szintén a kiemelt beruházások között említette a Közép-Szlovákia déli részét érintő R2-es gyorsforgalmi út és a Csallóközt érintő D4-es és R7-es szakasz megvalósítását.

Ján Pociatek szerint a projektek előkészítetlensége erőteljesen fékezi az uniós alapok felhasználását. Például a 2007 és 2013 közötti időszakra szánt 1,144 milliárd euróból májusig mindössze 344 millió eurót tudott Pozsony lehívni az autópályák építésére, a gyorsforgalmi utak esetében pedig hasonlóan rossz az arány: a 417 millió eurós keretből csupán 150 milliót merített ki. Ezért fennáll annak a veszélye, hogy esetleg az ország nem is tudja teljes egészében felhasználni a keretet, mivel egy-egy útszakasz átlagos megvalósítási ideje 36 hónap.

A szlovák kormány június 6-i, vidéki kihelyezett ülésén bejelentették, hogy jövőre megkezdődik a Zólyomot Kassával összekötő R2-es délkeleti gyorsforgalmi út építése (Losonctól magyar nyelvterületen halad a nyomvonal), amit új prioritásként kezelnek. Összesen 376 millió euróból a Zólyom és Krivány közti 18 kilométeres pályaszelvényt építik meg először − ez az R2-es vonalának egyik legfrekventáltabb és balesetveszélyesebb része. Juraj Mesík, a Világbank volt elemzője, az autópályák finanszírozásával foglalkozó szakértő a pozsonyi Új Szónak elmondta: a politikusok azért fedezték fel most a déli útvonalat, mert rájöttek, az északi D1-es befejezésére nem lesz pénz. A szakértő azonban hozzátette, a kormány téved, ha azt hiszi, a gyorsforgalmi út megépülése után özönleni fognak a külföldi beruházók Közép-Szlovákia déli régióiba. A Pozsonytól Dunaszerdahely irányába vezető R7-es út is a kabinet tervei között szerepel, ám Mesík kételkedik benne, hogy lesz rá pénz. A minisztérium hivatalosan nem mondott le megépítéséről, a D1-es és az R2-es után a harmadik számú prioritásként kezeli, építésének megkezdését még a Radicová-kormány ütemezte be 2013-ra. Elgondolkodtató még a szakértő megjegyzése, miszerint az északi nyomvonal nehéz terepviszonyai miatt inkább dél felé fordulnak, emellett "a politikusok számára sokkal jobban megéri a nagy sefteket a baráti cégeknek adni". Szlovákiában ugyan nincs Közgép, azonban az első Fico-kormány idején a Váhostav építőipari cég meglepően sok kormánymegbízatást kapott...

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

onkelzoltan, 2012.06.18 10:29

Hát,talán a Közgépre tett, "seftelésre utaló,ill.azt szugeráló,azt tényként kezelő...." gonosz,és rossz indulatú megjegyzést kihagyhatta volna tisztelt Barabás úr a cikke végéről,mivel ezzel, a saját hitelességét kérdőjelezi meg elsősorban....
Nem lehetne esetleg tényszerűen beszámolni az eseményekről,az újságírói szabadság ködmönébe bújtatott politikai vélemények,ill. úgy általában hazugságok,nem megalapozott féligazságok terjesztése helyett?!
Ön szerint az olvasó teljesen hülye?
Mert ugye akik az Ön szemétszórásával egyetértenek,elsősorban politikai okon,azoknak tetszik ez az ártatlan megjegyzés,de akik azért olvassák a NAPI GAZDASÁGOT mert a gazdaságról szeretnének tényszerű információkat kapni,és nem tartoznak a "BALLIB" elkeseredett FIDESZGYŰLÖLŐK közé,azok végül lemondóan legyinteni fognak,és az óhajtott információt máshol fogják beszerezni....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html