Kitört a chipsválság, pánikban a függők

Elképesztő áremelkedéshez vezetett Japánban, hogy hiány alakult ki a burgonyapiacon. Egyeseket csak ez ébresztett rá arra, milyen mániákus fogyasztójává vált a chipseknek.
Komócsin Sándor, 2017. április 14. péntek, 10:45
Fotó: Reuters

Hiány alakult ki a héten Japánban a burgonyachipsek piacán, aminek eredményeként egyes termékeket normális áruk hatszorosáért lehet csak megvásárolni - tudósított a Bloomberg. A snackek piacának legnagyobb hazai szereplője, a Calbee Inc. kénytelen volt felfüggeszteni néhány népszerű árucikkének árusítását.

A cég pizzás ízesítésű termékét a Yahoo Japánban működő aukciós oldalán 1250 jenért (3500 forint) lehetett megvásárolni pénteken, miközben normál esetben csak ennek hatodát, 200 jent (600 forint) kell fizetni érte. Eközben a twitten a szupermarketek üres chipsespolcait mutató fotók jelentek meg.

Gigantikus chipsverseny

A Calbee már a hét elején jelezte, hogy ideiglenesen felfüggeszti 15-féle burgonyachips értékesítését, mert Hokkaido régióban olyan gyenge volt a termés az egymás követő tájfunok miatt, hogy nem jutott elég alapanyaghoz. A Calbee - amelynek 20 százalékos tulajdonosa az amerikai PepsiCo - 73 százalékos részesedéssel rendelkezik a szigetország chipspiacán.

A vállalat egy-egy terméke szerezte meg az első és a második helyet a TV Asahi tízezer ember megkérdezésén alapuló tavalyi tesztjén, ahol 13 cég chipsei versenyeztek egymással. A versenyt egy több mint két órán át tartó, maratoni műsorban bonyolították le, főműsoridőben.

Vészforgatókönyv

A Calbee bejelentése után az is kiderült, hogy a nagy krumpliválság átterjedhet a gyorsétteremláncokra - jelentette a Nikkei gazdasági lap. A cég egyébként mérlegeli, hogy az Egyesült Államokból importált nyersanyagot használjon fel, ám a japán mezőgazdaságot védő magas vámok miatt ez nem lenne olcsó mulatság. Emellett javasolták a Hokkaidón kívüli burgonyatermelőknek, hogy hozzák előre a betakarítást.

Remek reklám

Ez nem az első eset, hogy Japánban válság alakul ki egy-egy agrártermékfajta piacán. A tejtermékgyártás szűkülése miatt korábban vajból nem volt elég - ebből sem tudták feltölteni a piacot importból, amelyet korlátoznak a magas vámok.

Az ügy sajátos módon kiváló reklám a chipgyártóknak. A Calbee hivatalos twitteroldalán kért bocsánatot vásárlóitól az áruhiányért, ám dorgálás helyett megértő válaszokat kapott. Az emberek egy része most ébredt rá igazán, milyen komoly függőjévé vált ennek a rágcsálnivalónak, aminek hangot is adott a twitteren.

HOZZÁSZÓLÁSOK