Még mindig szeretjük a svájci órákat

Várhatóan jó évet zár a svájci óraipar. Az export a korábbinál kisebb mértékben, de továbbra is nő.
Vida Ferenc, 2014. január 15. szerda, 11:51
Fotó: Napi.hu

Minden jel szerint sikerült tavaly növelni a svájci órák exportját - nyilatkozta a Svájci Óraipari Szövetség elnöke a Bloombergnek. Jean-Paul Pasche ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a tavalyi év egyúttal az elmúlt négy év legkisebb növekedését produkálta.

A végleges számok csak február elejére derülnek ki, az első 11 hónap adatai azonban már nyilvánosak. Ezek - összehasonlítva a megelőző év azonos időszakával - 1,7 százalékos növekedést mutatnak, amivel november végére átlépték a 20 milliárd svájci frankos exportot. A 2012-es 21 milliárd frankos eredmény megdöntésére így jó esély van, a korábbi években tapasztalt hatalmas növekedésre azonban ezúttal nem lehet számítani. A forgalomnövekedés lelassulásából az idei következtetés is levonható: a svájciak legjobb esetben is csak néhány százalékos gyarapodást várnak, miközben például 2010-ben 22 százalékkal nőtt a svájci óraexport.

A lassulás oka a kínai piac, ahol a korábbi években tapasztaltnál jóval kevésbé lelkesen vásárolják a neves márkák portékáit. Az első 11 hónap adatai alapján 8,5 százalékkal csökkent itt a svájci órák importja, igaz az Pasche hozzáteszi, hogy darabszámban több órát exportáltak tavaly Kínába, mint egy évvel korábban, ezek átlagos értéke azonban a korábbinál alacsonyabb volt. Igaz, a növekedés még így is elképesztő, hiszen amíg az ezredfordulón még csak 30 millió, addig 2012-ben már 1,6 milliárd svájci frank értékben exportáltak ide órákat.

Fontos megjegyezni, hogy bár az exportcsökkenésből az következne, hogy a kínaiak már nem annyira vágynak a svájci luxusórára, mint korábban, valójában ennél egy fokkal bonyolultabb a helyzet. A kínaiak ugyanis továbbra is jó kuncsaftoknak számítanak, csak inkább Európában, mint Kínában. A legfrissebb felmérések szerint a gazdag kínaiak mintegy fele nem Kínában vásárol be luxuscikkekből, mostanra pedig megközelítőleg minden negyedik vevő kínai - és csak minden ötödik amerikai - turista a luxusüzletekben. Ebben szerepet játszhat az is, hogy a luxuscikkek adóztatása sem éppen kedvező Kínában: a legkisebb kulcs 20 százalék, ami a tárgy értékének függvényében akár 70%-ig is felmehet. A hazai értékesítést amúgy az ajándékba szánt órák húzzák, a neves svájci márkák vezetői pedig egyetértenek abban, hogy az igazi hosszabb távú növekedési lehetőség a középosztályban van. Ennek szellemében az Audemars Piguet hat üzletét bezárja a 22-ből, mások - így a Piaget - ugyanakkor megtartják szalonjaikat, hiszen, mint a márka elnöke fogalmazott a boutique, mint kommunikációs eszköz, nem helyettesíthető.

HOZZÁSZÓLÁSOK