Az orosz autógyártók adósságaik és a visszaeső kereslet miatt állami segítségért fordultak, azt kérik, hogy garantálják összesen 30 milliárd rubelnyi (863 millió dollárnyi) hitelüket - írta a Reuters a Vedomosti című üzleti napilapra hivatkozva.


Az orosz hatóságok már készítettek egy listát, hogy mely stratégiai vállalatok részesülhetnek elsőbbségi állami segítségben a válság alatt, beleértve kölcsöneik állami garantálását is.

Az AvtoVAZ 10 milliárd rubelnyi hitele garantálását kéri - mondta a lapnak a cég elnöke, Borisz Aljosin. A kérést méltányolta az ügyön dolgozó csoport a Kereskedelmi és Ipari Minisztériumban - állították a lapnak kormányzati források.

Az AvtoVAZ-t cserébe arra kérik, mutassa be, a bankok készek hitelezni neki a garanciával, és magyarázza el, mire költené az összeget. Aljosin szerint a fennmaradó pénzt állami bankok hiteleznék meg számukra, s abból mintegy 15 milliárd rubelt adnának beszállítóiknak. A cégnek egyébkent kötvénytartozásai is vannak a Sberbank felé mintegy 13 milliárd rubel értékben.

A Sberbank és a szintén államileg kontrollált VTB bank kijelentették, hogy továbbra is készek együtt dolgozni az autóipar képviselőivel.


A Kamaz teherautógyár szintén állami garanciát kért 4,5 milliárd rubel értékben a személyautó gyártó Sollers 5 milliárdot. Az aluminium mágnás Gyeripaszka tulajdonában lévő GAZ 10 milliárdra kér állami garanciát.


Orosz csinovnyiknak, orosz autót!


Az orosz állam eközben késznek muatkozik minden oldalról megtámogatni az orosz autóipart, múlt héten Vlagyimir Putyin elnök aláírt egy szerződést, melyben hazai autógyártóktól rendelt 350 millió dollár értékben járműveket. Így orosz járműveket kap a belügyi, a védelmi és a rendkívüli helyzetekért felelős minisztérium, akárcsak a vámhatóság, az adóhatóság, a kábítoszer ellenes hatóság és a hírszerzés.

Ez az összeg kiegészíti azt a már megítélt 70 millió dolláros (2 milliárd rubel) csomagot, amely az autóvásárlási kölcsönök csökkentésére szán a kormány - írja a Reuters.

Az állami támogatású autóhitelekből az olyan gyártók fognak profitálni, mint az AvtoVAZ, az olcsó Lada modellek előállítója, az ugyanis 10 ezer dollárban maximálja az ezen beszerezhető autók értékét.


A magasabb rangú állami tisztségviselők ennél nagyobb kedvezményt élveznek, számukra nincs limitálva az autók beszerzési ára, s így ők Oroszországban összeszerelt BMW-vel és Toyota Camrykkal is járhatnak.


Az elmúlt években szinte az összes vezető autógyártó nyitott, vagy tervezett nyitni üzemet Oroszországban, most azonban visszavettek ezekből a tervekből. Az elemzők 25-50 százalékos visszaesést jósolnak idén az orosz újautó eladásokban.


Persze nem mindenki mélyen pesszimista


A Volvo teherutógyártó részlege még január közepén jelentette be, hogy mégis megnyitja Oroszországban új üzemét. Az elemzők szkeptikusak a terv időzítését illetően, mondván, nem túl racionális az évenre 15 ezer jármű előállítására képes üzem beindítása. - írja a Reuters.


Vlagyimir Szamoljov a Kamaz szóvivője szerint a lépés mégis jó a Volvo számára, hiszen így a vámmentességet kihasználva versenyképes tud maradni Oroszországban. A Kaluga régióban beindított üzem biztosan kedvező pénzáramlást biztosít a Volvonak - vélte Szamoljov. A válságot szerinte egyébként nem mindenki fogja túlélni a piacon, viszont megéri ott lenni, mivel a krízishelyzet sem tart örökké.