A Napi Gazdaság cikke.

A szlovák lapok arról cikkeznek, hogy mennyivel olcsóbb Csehországban gépkocsit venni, mint Szlovákiában. Az árcsökkentések mellett ehhez hozzájárul a korona árfolyamgyengülése, amit immár másként éreznek meg az év eleje óta eurót használó szlovákok. A SME napilap szerint a Skoda Octavia Combi 1.6 MPI modell a Morva folyó túloldalán 2200 euróval olcsóbb, mint a szlovák oldalon. A zuhanó forint eredményeként mára a magyarországi autóárak is vonzóvá váltak a szlovákok számára. A Citroën Grand C4 Picasso modell áfa és regisztrációs adó nélküli alapára - amelyen kivihető az országból - például ötezer euróval alacsonyabb, mint Szlovákiában - hozza fel példaként az SME.

A cseh ipari és kereskedelmi minisztérium a szakmai szervezetek és az a helyi autógyártók képviselőiből álló nyolcfős bizottságot hívott életre azzal a feladattal, hogy tegyen javaslatokat a cseh autóipar megsegítésére. A gazdasági válság hatására 2008-ban mindössze egy százalékkal, 947 ezerre nőtt a cseh autógyártók termelése, miközben a korábbi előrejelzések 10 százalékos bővüléssel számoltak. 2009 első felében várhatóan 13 500-zal csökken az ágazatban alkalmazottak száma.

A válság hatására az utóbbi hónapokban látványosan - esetenként 20 százaléknál nagyobb mértékben - zuhant az egyes autótípusok ára. A Mladá Fronta Dnes összehasonlítása szerint míg egy - Szlovákiában készülő - Kia Cee'd átlagára 2008 januárjában 339,9 ezer cseh korona volt (körülbelül 3,4 millió forint), addig egy évvel később már csak 260 ezer korona. A Skoda Fabia 80 ezer, a Skoda Octavia pedig közel 70 ezer koronával lett olcsóbb. Az előbbi ára ezzel egy év alatt egyharmadával mérséklődött, míg a legegyszerűbb Octavia-változat már 300 ezer koronáért (hárommillió forint) is elvihető a szalonokból. A Mladá Fronta Dnes szerint az áresés már elérte a mélypontját, sőt a gyengülő korona miatt az importált autók ismét drágulhatnak.