A Skopje 2014 terv keretében a város főterén Nagy Sándor 28 méteres aranyszínű lovas szobra emeli a kardját egy zenélő szökőkút tetején, de nincs messze apja, II. Fülöp, illetve anyja, az epiruszi Olimpia emlékműve sem. (A görögök, akik saját nemzeti hősüknek tekintik Nagy Sándort, tiltakoztak az emlékmű ellen, ezért az hivatalosan A hős lovasszobra.) Az exjugoszláv ország nemzeti függetlenségét 21 méter magas diadalív is hirdeti, de az 1963-as földrengésben csaknem elpusztult félmilliós városban számos hatalmas középületet is emelnek, egyfajta barokkal ötvözött neoklasszicista stílusban, az emlékművek száma pedig a negyvenet is meghaladja.

A Skopje 2014 erősen megosztja mind a hazai, mind a nemzetközi közvéleményt: sokak szerint ez lesz a Balkán giccs-fővárosa, mások úgy vélik, a történelem és a nemzettudat meghamisításának az emlékműve készül és természetesen vannak, akik üdvözlik − elsősorban az építőipari cégek, amelyeket a válság okozta összeomlásból kelt életre a megaberuházás. A súlyos gazdasági helyzet ellenére a becslések szerint a projekt költsége el fogja érni az 500 millió eurót − írta a Balkan Insight.

Varsónak nincsenek anyagi gondjai presztízsberuházásaival: már csaknem kész az EU legmagasabb lakóépülete a belvárosban, és lerakták Európa legmagasabb irodaházának alapjait is. A nem annyira a helyhiány, mint a presztízs diktálta felhőkarcoló-építési láz az egyházat is elkapta: a városközpontban 180 méter magas felhőkarcolót építtetne magának a főváros érseksége, ppp-modellben: az épület 45 százalékát a tervező és kivitelező vállalat hasznosíthatná.

Bár inkább a rossz, mint az imázsfényesítő beruházások közé tartozik, érdemes megemlíteni a Varsótól 40 kilométerre levő modlini repülőtér ügyét. Az egykori katonai repülőtér a milliárdos fejlesztésnek köszönhetően ugyan a tavalyi labdarúgó Európa-bajnokság idején sikeresen tehermentesítette a fapados és charter-járatok fogadásával a főváros Chopin repülőterét, de aztán összeomlott. Leszálló- és gurulópályái a rossz minőségű beton alkalmazása és az aszfaltozási hibák miatt életveszélyessé váltak, ezért nem fogadhat és küldhet repülőgépeket − vagyis bezárták. A javítások december végéig is eltarthatnak.

A presztízsberuházások csúcsát azonban Oroszország állította fel, amely 50 milliárd dollárt költ a tengerparti Szocsiban jövőre tartandó téli olimpia infrastruktúrájának létrehozására, ez állítólag több, mint amennyit eddig az összes téli olimpiára együtt költöttek.