Repülés: bajt okozhat a leállított gépek újraindítása a járvány végeztével

A koronavírus-járvánnyal járó közvetett veszélyre figyelmeztetnek szakértők: biztonsági aggodalmak vet fel a több hónapra leállított utasszállító repülőgépek visszaállítása a forgalomba. Nem biciklikről van szó, amelyeket a hosszú pihenő után egy gumifelfújás után újra használni lehet.
Komócsin Sándor, 2020. december 20. vasárnap, 17:41
Fotó: Boeing

Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy különleges bánásmódot igényelnek azok a repülőgépek, amelyeket a járvány alatt hosszú időre leállítottak, majd vissza akarnak állítani a forgalomba - írja a BBC. Részben emberi gondok merülhetnek fel, mert a repülőgépek vezetése nem olyan, mint a biciklizést, hogy aki egyszer megtanult tekerni, az bármikor újra felülhet a bringára. Másrészt akár egy rossz helyen lévő pókháló is bajt okozhat.

A figyelmeztetések nem pusztán elővigyázatosságból hangzanak el, hanem konkrét tapasztalatok alapján. Az elmúlt hónapokban több olyan baleset történt, amely a  hosszú leállással hozható összefüggésbe. A legjellemzőbb gond, hogy a gyakorlatból kiesett pilóták elhibázzák a leszállást. Kisebb a baj, ha ez csak egy durva landoláshoz vezet, jóval nagyobb, ha esetleg katasztrofális pilótahibához.

A légitársaságok nemzetközi szervezete (IATA) adatai szerint az úgynevezett "unstablilsed approaches" esetek száma megugrott ebben az évben. A legsúlyosabb eset a Pakistan International Airlines katasztrófája volt, ami 97 ember életét követelte, de az Air India Express augusztusi balesetében is 18-an haltak meg. A légitársaságok tisztában vannak a kockázattal, ezért általában extragyakorlatokat rendelnek el pilótáiknak a szimulátorokban.

Átkozott rovarok

A leállított repülőgépek normális esetben rendszeres karbantartáson esnek át, hogy bármikor vissza lehessen őket küldeni szolgálatba. Az ilyen tevékenységgel foglalkozó cégek több tucat alkalmazottal látják el a feladatukat, de ha egyszerre nagyon sok gépet kell visszaküldeni az égi országutakra, akkor előfordulhat, hogy a dolgozók kapkodnak, s ezért hibáznak. A gyártók vaskos kézikönyvekben írják elő, mit kell ellenőrizniük a technikusoknak, mielőtt aláírják az repülési engedélyeket.

Az alapos ellenőrzések ellenére előfordulnak banálisnak tűnő, de nagyon veszélyes hibák. Az European Union Aviation Safety Agency (EASA) például arról számolt be, hogy megugrottak a sebesség- és magasságmérőkkel kapcsolatos gondok olyan gépeken, amelyek hosszú pihenő után tértek vissza a forgalomba. Előfordult, hogy el kellett halasztani felszállásokat vagy vissza kellett fordulnia repülőgépnek.

Könnyen előfordulhat, hogy egy rovar vagy lárva okoz gondot, amely éppen abba a pici csőbe költözik be, amelyen keresztül eljut a külső információ, például légnyomásadat a sebesség- és magasságmérő műszerhez. A szakértők szerint nem lesz gond a repülés biztonságával, de csak akkor, ha a légitársaságok nem feledkeznek meg arról, hogy a járvány idején szokatlanul hosszú időre állították le gépeiket, köztük olyan újabbakat, amelyek mögött nincs szerviztörténet, ezért kevés információ állt a rendelkezésükre az állapotukkal kapcsolatban.

HOZZÁSZÓLÁSOK