Újabb fekete vonalat lépett át a koronavírus, és rosszabb jöhet

Az új influenzaszerű járvány sokkal gyorsabban terjed, mint nagy hírű elődje, a SARS, és ennek immáron egyértelmű bizonyítékát is adta. A gazdasági kárról is a korábbinál sötétebb jóslatok láttak napvilágot.
Komócsin Sándor, 2020. január 29. szerda, 16:29
Fotó: Getty Images

A vuhani koronavírus terjedési sebessége sokszorosan meghaladja a 2002-2003-ban pusztító SARS járványét - derült ki a legfrissebb adatokból, amelyeket a CNBC ismertetett. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) statisztikája szerint a SARS-nak több mint hat hónapra (a 2002 novembere és 2003 júliusa között eltelt időre) volt szüksége ahhoz, hogy a kínai szárazföldön megfertőzzön 5000 embert (pontosan 5327-et), miközben a pekingi egészségügyi bizottság szerint a koronavírus február végén már 5974 betegnél tartott, azaz egy bő hónap elég volt neki, hogy átlépje az 5000-es határt.

A SARS eddig rettenetesebbnek bizonyult a halálesetek valószínűségét tekintve, hiszen a betegek hét százaléka meghalt a fertőzés következtében. Eközben a koronavírusnál egyelőre 2-3 százalék ez az arány. Ha azonban sokkal több lesz a fertőzött, akkor a kisebb aránnyal is könnyen összejöhet a SARS-járványnak megfelelő 800 halálos áldozat. Az új kórokozó gyorsabb terjedését segíti, hogy a gazdaság több mint 15 év alatt jóval nagyobbá vált, ami a közlekedés sűrűbbé válásával jár, továbbá, hogy a járvány az év elején, a holdújévi utazási szezon kezdetén robbant ki.

Gazdasági hatás

Mindebből következően a szakértők várakozása szerint a mostani járvány nagyobb gazdasági kárt okozhat, mint az akkori. A májusban pusztító SARS-járvány miatt a kínai gazdaság növekedése éves összehasonlításban 2003 második negyedévében két százalékponttal maradt el az első negyedévitől. A Nomura befektetőház mostani várakozásai szerint ez a visszaesés biztosan összejön most is, és igen valószínű, hogy nagyobb lesz az akkorinál. Egyetlen vigasztaló mondatuk van: a lassulás szerencsés esetben az akkorihoz hasonlóan csak átmeneti lesz.

További összehasonlításra ad lehetőséget, hogy tudjuk, milyen visszaesést okozott az utazásokban a koronavírus. A vasúti közlekedésben a 2019-es holdújévi forgalomtól 42 százalékkal maradt el az idei, a közútiban 25 százalékos a visszaesés. A SARS 2003 májusában az egy évvel korábbihoz képest 57 százalékos zuhanást okozott a vasúti és 45 százalékos csökkentést a közúti közlekedésben. Hiába adtak most jobb, gyorsabb választ a kínai hatóságok a járvány kitörésére, a karanténintézkedések egyben a gazdaságra is nagyobb nyomást gyakorolnak.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Józsi2222, 2020.01.30 18:02

@zappara:
Konkrétumokkal már tudnék mit kezdeni.
Nosza!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zappara, 2020.01.30 14:15

@Józsi2222: te inkább a saját "szövegértetlenségi képességeddel(?)" foglalkozz inkább..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

halacska40, 2020.01.30 14:07

Mossatok kezet xarás után ,aztán nem lesz semmi gond:)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

latabar, 2020.01.30 13:53

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Józsi2222, 2020.01.30 00:26

@hedviga:
Úgy látszik te mindenkinek a gondolatát ismered.
De azt mégsem tudtad megmondani, hogy a cikkíró milyen határra gondolt.
Nem szégyenled hogy az egész nemedet degradáló kommenteket írsz?
Talán még a szőke nő szterotípiáját is rólad mintázták.?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html