A vegánok életébe is beleszól Brüsszel

Az Európai Unió arra készül, hogy tovább szigorítson a tejmentes termékekkel szemben és még említés szintjén sem lehet majd utalni a tejiparra - számolt be a G7.hu.
Domokos László, 2021. január 27. szerda, 12:57
Fotó: Getty Images

A jelenlegi érvényes szabályozás szerint a zabtej és a szójatej nem létező termék. Az a folyadék, amely zabból vagy szójából készül, és általában egyliteres rétegelt kartondobozokban kapható, az emberek pedig többnyire tehéntej helyett isszák, annak a neve zabital, illetve szójaital. Az egyetlen fő kivétel a kókusztej.

A tejipar érdeke ugyanis, hogy a vásárlók ne tekintsenek úgy a növényi alapú, többnyire fehér színű folyadékokra, mintha helyettesíteni tudnák a tejet. Ugyanez vonatkozik a növényi alapú, joghurtnak látszó, de joghurtnak nem nevezhető termékekre és minden hasonló készítményre - írta a portál.

Ezzel szemben a növényi alapú termékek gyártóinak üzleti érdeke az, hogy a fogyasztó akár úgy is gondoljon ezekre a termékekre, mint a tehéntejből készült élelmiszerek alternatívájára.

A három nagy európai döntéshozó szerv (Európai Bizottság, Európai Parlament és Európai Tanács) egy olyan jogi kiegészítésről készül dönteni, amely elfogadása esetén gyakorlatilag büntetni kezd minden tejes és nem tejes összehasonlítást - fogalmazott a G7.hu.

Eszerint a jövőben a tejmentes termékeken - és a marketinganyagaikon - még említés szintjén sem lehet majd utalni a tejiparra. Így előfordulhat, hogy ezentúl egy tejmentes termék dobozára nem lehet majd ráírni, hogy "tejterméket nem tartalmaz", és egy növényi alapú desszertre nem lehet majd ráírni, hogy "tejszínes-krémes állagú".

Összességében a tejipar sikeres lobbitevékenysége a vegánokat érintheti rosszul, és nemcsak azért, mert nem nevezhetik hétköznapi nevükön a kedvelt termékeiket, hanem sokkal inkább azért, mert az összehasonlító marketing szigorú tiltása visszaveti azt az iparágat, amelyik sorra fejleszti számukra az új élelmiszereket.

Az EU-ban a vegánok (vagyis a minden állati terméket elutasítók) aránya az elmúlt négy évben megkétszereződött, és 3 százalékon áll. Ez még nem jelentős fogyasztói réteg, de rengetegen állnak a vegánság kapujában: az uniós népességnek már majdnem harmada flexitáriánus, azaz törekszik a hús mellőzésére, és húst csak alkalomszerűen fogyaszt, és nagyon sokan "tervezik", hogy vegetáriánusok lesznek.

HOZZÁSZÓLÁSOK