A Daimler vezére nem aggódik a kínaiak miatt

A Daimler AG vezérigazgatója nem tart a konszern kínai főrészvényesének ellenséges akvizíciós szándékától.
Domokos László, 2018. április 25. szerda, 11:25

Mincsenek arra utaló jelek, hogy Li Shufu, a kínai Geely tulajdonos-vezérigazgatója, a Daimler legnagyobb részvényese a konszern ellenséges felvásárlását tervezné - mondta Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója Pekingben.

Li Shufu februárban jelentette be, hogy kilenc milliárd dollárért felvásárolta a Daimler részvényeinek a 9,7 százalékát és ezzel a konszern legnagyobb részvényesévé lépett elő.

Zetsche szerint a kínai befektető biztosította cégét afelől, hogy nem kívánja tovább növelni részesedését. Nem tapasztaltunk semmilyen ellenséges átvételi szándékra utaló jelet így nincs is rá semmi okunk, hogy felkészüljünk egy ilyen akció kivédésére - fogalmazott újságírói kérdésre adott válaszában a Pekingi Autószalonon.

A Daimler egyelőre nem tervezi ipari együttműködés kialakítását Li Shufu autógyárával, a Zhejiang Geely Holdinggal, mert már van egy közös vállalkozása a BAIC autógyárral - írta az MTI.

A kínai autóipari befektető részesedésvásárlása a Daimler konszernben komoly aggodalmakat ébresztett Németországban amiatt, hogy esetleg kínai kézbe kerülhetnek az ország "legféltettebb kincsei". A legnagyobb Daimler-pakett megszerzése pedig azért is kavart nagy vihart a közvéleményben, mert a részvények felvásárlása során semmilyen jelentési küszöböt nem kellett átlépni, így a kész tény bejelentése teljesen felkészületlenül érte a részvényeseket.

Áprilisban korábban a német alkotmányvédelmi (nemzetbiztonsági) hivatal vezetője is figyelmeztetést tett közzé arról, hogy egyre nagyobb érdeklődés tapasztalható kínai befektetők részéről a német fejlett technológiai cégek irányában, amelyek felett a hazai irányítás elvesztése hátrányos lehet a gazdaság számára.

Li Shufu, a pekingi vezetéssel jó kapcsolatokat ápoló iparmágnás hongkongi fedőcégeket, származékos befektetési eszközöket, bonyolult banki finanszírozási konstrukciókat és nagy műgonddal összeállított részvényvásárlási opciókat vetett be a felvásárlási folyamat elleplezésére egészen addig, mígnem egy csapásra a Daimler legnagyobb részvényeseként jelenhetett meg a színen. A tulajdonában lévő Zhejiang Geely Holding vásárolta fel a svéd Volvo Cars autógyárat, valamint a londoni fekete taxikat gyártó LEVC vállalatot is. A kínai befektető tulajdonában van még a hongkongi tőzsdén jegyzett Geely Automobile Holdings is, amely a Volvo Trucks teherautógyárban vásárolt részesedést.

Kínai befektetők tavaly is számos nagy technológiai céget vásároltak fel Németországban. A háztartási berendezéseket gyártó Midea például a Kuka ipari robotgyártót szerezte meg.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

matyi2010, 2018.04.25 14:21

Li Shufu 2002-ben kidolgozta mestertervét, hogyan lehet 70 ezer autót összeszerelő kisvállalkozóból 2 millió autót gyártó 3500 milliárd forintos évi forgalmat lebonyolító, 200 milliárdos nyereségű cég tulajdonosa.
Gyakorlatilag tökéletesen teljesült a terv, azzal az apró eltéréssel, hogy nem 15 hanem 16 évre volt szüksége, cserébe a nyeresége nem 200 hanem évi 500 milliárd forint....
Kíváncsi lennék a következő 15 éves tervére.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html