Csendes átalakulás zajlik a szerviz- és javítói piacon, mióta az Európai Unió 2011-ben kötelezővé tette a szerelési, diagnosztikai és alkatrész-információk nyilvánossá tételét. A szabályozásnak köszönhetően új erőre kaptak a független autójavítók, az ár-, illetve szolgáltatásverseny pedig tovább fokozódott − derül ki a Boston Consulting Group felméréséből.

Az öt európai országot vizsgáló kutatás kimutatta, hogy a független szervizek − Németországot és Franciaországot leszámítva − mindenütt nagyobb forgalmat produkálnak, mint a hagyományos márkaszervizek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy bár a kisebb karbantartási munkákra előszeretettel választják a független szervizeket a tulajok, egy komolyabb hiba esetén azonban többségük továbbra is a márkaszerviz mellett voksol. A szokásokat persze alapvetően meghatározza a járművek életkora is; a garanciális autókat szinte kizárólag márkaszervizbe viszik, míg a nyolc évnél idősebbeket szinte csak független javítóműhelyekbe.

Itthon 20-30 százalékkal csökkent a márkaszervizek forgalma az elmúlt négy-öt évben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai alapján. Ennek legfőbb oka a visszaeső újautó-eladásokban, illetve az ezzel párhuzamosan öregedő járműparkban keresendő. A hazai tapasztalatok azt mutatják, hogy a garanciális időszakban sokan hordják autóikat márkaszervizbe, ennek lejárta után azonban a többség elpártol tőlük. Ezt a szokást a márkaszervizek különféle, a független javítók ajánlataival szemben is versenyképes akciókkal igyekeznek megváltoztatni. A feketén dolgozó műhelyek elleni küzdelemben az is segítségükre lehet, hogy január elsejétől a céges autók javítási költségeihez kapcsolódó áfa 50 százalékát visszaigényelhetik.