A közfelkiáltással megszavazott törvény egyenesen előírja a közlekedési miniszternek, hogy tiltsa meg az amerikai légitársaságoknak az európai programban való részvételt, ha azt az EU egyoldalúan akarná bevezetni. Ezenkívül felszólít más szövetségi hivatalokat is: gondoskodjanak arról, hogy amerikai légitársaságot ne büntessenek meg a kvótarendszerben.

A törvény megszavazásával a képviselőház azonos álláspontra helyezkedett az Obama-kormánnyal és a repülőgépiparral. A tervezetről még a szenátusnak is szavaznia kell.

Az EU 2003-ban határozott úgy, hogy az uniós éghajlatvédelmi politika központi elemeként bevezeti az üvegházhatást okozó gázok kibocsátási egységeinek kereskedelmi rendszerét. A légi közlekedés bevonásáról azonban később döntöttek, ez csak jövőre kezdődik, fokozatosan.

Ez utóbbi döntés ellen tiltakoztak egyes unión kívüli országok légitársaságai és légi szövetségei brit bíróságok előtti beadványaikban. Egyebek között arra hivatkoztak, hogy a nemzetközi szokásjog szerint minden állam saját légtere felett rendelkezik szuverenitással, a nyílt tenger felett pedig szabadon lehet repülni.

A brit bíróságoktól az ügy az Európai Bíróság elé került. E testület pedig lényegében elutasítja a keresetben szereplő érveket, és kiáll az uniós szabályozás törvényessége mellett. Október elején ismertetett előzetes állásfoglalása szerint összeegyeztethető a nemzetközi joggal az európai uniós kibocsátás-kereskedelmi rendszer kiterjesztése a nemzetközi légi közlekedésre.