Árrobbanás a levegőben - és még nincs vége

Mintegy ötödével nőttek az idén a légi fuvarozási díjak, miután a kereslet válság utáni meglódulását nem követték kapacitásbővítéssel a légitársaságok. A kereslet-kínálat kiegyensúlyozódására még legalább egy évet várni kell.
Ádám Viktor, 2010. szeptember 29. szerda, 14:22
Fotó:

Júliusban a légifuvardíjak közel 23 százalékkal múlták felül az egy évvel korábbit a globális piacon, az év első hét hónapjában pedig 17 százalék volt a növekedés - mondta a XXV. Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Szakkonferencián a DHL Supply Chain légi szállítmányozási vezetője. Kasznár Péter a légiközlekedési szövetség, az IATA becslését idézve elmondta, az idén az iparágban 8,9 milliárd dollár nettó profit várható, a hasonló mértékű tavalyi veszteségek után.

Hozzátette: az IATA az idénre 12 százalékos globális forgalomnövekedést vár, de a forgalom már most meghaladja a válság előtti szintet és új rekordot állított be.

A fuvardíj-emelkedés annak következménye, hogy a légitársaságok a válság során - a drasztikusan visszaesett keresletre reagálva - jelentős kapacitáskivonást hajtottak végre, amit a 2009 végén, 2010 elején bekövetkezett sokkszerű keresletnövekedés láttán sem pótoltak érdemben.

Agresszív keresleti piac - jellemezte a jelenlegi helyzetet a szakember, aki szerint rövid távon maradhat is a kapacitáshiány, illetve folytatódhat a fuvardíjak növekedése. Utóbbi téren a DHL további 10-20 százalékos emelkedésre számít.

Ez az árnövekedés ugyanakkor kínálatnövekedést is fog indukálni, ami miatt 2011 végére, 2012-re újra verseny és egyensúly alakulhat ki.

HOZZÁSZÓLÁSOK