Autómániás pénzeszsák viszi a Saabot

Amerikai segítséggel mégis megmenekülhet a Saab.
NAPI, 2011. október 21. péntek, 08:56
Fotó: Napi.hu

A csődvédelem alatt álló Saab Automobile tulajdonosa 70 millió dolláros tőkeinjekciót kapott egy amerikai tőketársaságtól - ez a feltétele annak, hogy kifizesse leégetőbb tartozásait, és ezzel lekerülje a svéd autógyártó felszámolását. A North Street Capital első lépésben 10 millió dollárt utal át, amelyért 2,38 millió részvényt kap a Swedish Automobile-tól, majd további 60 millió dollár hitelt ad cégnek - jelentette a BBC.

Ez a második üzlet, amely kevesebb mint egy hónap alatt az amerikai és az európai társaság között köttetik. A Connecticut államban bejegyzett befektető a szeptember 29-én aláírt megállapodás alapján 32 millió euróért megvásárolta a Swedish Automobile-től a Spyker szupersportautókat gyártó divízióját. (A svéd nevű vállalat valójában a néhai holland Spyker Car NV, amely megvásárolta a GM-től a Saabot.)

Az autókért mindent

A North Street csak félig-meddig pénzügyi befektető, ugyanis ügyvezető partnere, Alex Mascioli autóőrültként írja le magát, aki egy életre elkötelezte magát a négykerekűek mellett. Mascioli saját autósblogot is ír.

A Swedish Automobile azért fogadta el az amerikai ajánlatot, mert feladta a reményt, hogy a két kínai partnere, amelyekkel szándéknyilatkozatot írt alá a befektetésről, átutalja az ügyletet valóságossá tevő, megígért összegeket. Az üzlet nyomán a svéd nevű cég kínai többségi tulajdonba került volna.

Gyors kudarcok sorozata

A Spyker Car 2010 januárjában vette meg a Saabot a csődeljárás alatt lévő General Motorstól, amely részben egyes leányvállalatai eladásával, néhány márkája megszüntetésével igyekezett karcsúsítani tevékenységét. A nyár elején az akkorra Swedish Automobile-ra keresztelt cég bejelentette, hogy kínai befektetőkkel tárgyal.

Eközben kifutott a pénzéből, nem tudta fizetni a Saab beszállítóit, ezért azok leállították az alkatrészellátást, s ezzel a Saabok gyártását. A nyáron már a bérekre sem volt pénzt, ezért csődvédelem alá került a patinás autógyártó. A szakszervezetek a felszámolás mellett érveltek, mert a dolgozók ebben az esetben az állami bérgarancia-alapból megkaphatják a pénzüket.

A tulajdonos az Európai Befektetési Banktól (EIB)  is kapott hitelt, ezért ahhoz, hogy kínai kézbe kerüljön., az EIB hozzájárulására is szükség lett volna. Emellett a kínai és az európai hatóságok jóváhagyását is meg kellett volna szerezni.

HOZZÁSZÓLÁSOK