Célt tévesztett a Wal Mart

Tovább csökkent a világ legnagyobb kiskereskedelmi láncának forgalma az Egyesült Államokban, a Wal Mart Stores Inc. kedden már sorrendben a nyolcadik negyedévről jelentett visszaesést.
MTI-Eco, 2011. május 17. kedd, 15:19

Az amerikai áruházak forgalma 1,1 százalékkal csökkent az üzleti év áprilissal véget ért első negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. Hosszabb időtávot vizsgálva azonban javuló trend látszik, hiszen az előző negyedévben nagyobb, 1,8 százalékos csökkenést mértek, a következő negyedévben pedig véget érhet a visszaesés, a cég szerint a június-augusztusi időszakban plusz 1 és mínusz 1 százalék között alakulhat a forgalom változása éves összehasonlításban a bevétel többségét termelő amerikai áruházakban.

A cég egészét tekintve is kedvező a kép, az adózott nyereség 3,4 milliárd dollárra emelkedett az előző évi 3,3 milliárdról, a bevétel pedig 4,4 százalékkal 104,19 milliárd dollárra nőtt, és meghaladva a Reuters 102,93 milliárdot valószínűsítő elemzői konszenzusát.

Az eredmények a külföldi érdekeltségek teljesítménye révén javultak. A terjeszkedés azonban lassulhat, hétfőn ugyanis azt közölte a vállalat, hogy a dél-afrikai versenyhatóság túlságosan szigorú feltételei miatt meghiúsulhat a Massmart kiskereskedelmi lánc felvásárlása. Az ügylettel az afrikai jelenlétet kívánja megalapozni a Wal Mart, amely jelenleg 2,1 millió embert foglalkoztat, és 15 országban összesen csaknem 9 ezer áruházat üzemeltet.

Ugyanakkor az internet a növekedés új forrása lehet, a negyedéves jelentés szerint az elektronikus kereskedelem "hatalmas lehetőség" a cég számára.

Elemzők szerint a Wal Mart hazai problémáit az okozta, hogy szem elől tévesztették az alapító-névadó Sam Walton iránymutatását, amelynek alapján világméretű vállalatbirodalom épült az 1969-ben indult kisvállalkozásból. Walton a legkedvezőbb árat kínálta minden időben, a jelenlegi cégvezetés viszont sokáig az akciókra alapozott, és az eseti árengedményekkel párhuzamosan más termékek árát emelte, miközben feltörtek az úgynevezett diszkont láncok, például a német Aldi is belépett az amerikai piacra. Újabban viszont ismét az alacsony árra koncentrál a Wal Mart, amely így újra előre törhet a vásárlókért folytatott versenyben a magas munkanélküliség és nagy infláció közepette.

HOZZÁSZÓLÁSOK