A szerződést a cseh Unipetrol és a horvát Jadranski Naftovod társaságok írtak alá - közölte Mikulás Duda, az Unipetrol szóvivője. A Horvátországból érkező szállításokhoz a cseheknek meg kell egyezniük a magyarokkal is. A szóvivő szerint a cseh holding már tárgyal a magyarokkal, s azzal számolnak, hogy a kőolajtranzitról szóló szerződést jövőre aláírják.

Csehország szempontjából ez a szerződés újabb lépés az energiabiztonság és a kőolajszállítások stabilizációja felé - jelentette ki Andrzej Modrzejewski, az Unipetrol vezérigazgatója a szerződés aláírása után. Csehország jelenleg Oroszországból kap kőolajat az Ukrajnán át vezető Barátság vezetéken keresztül, míg a másik IKL/TAL kőolajvezeték az olaszországi Triesztből vezet Ausztrián és Németországon keresztül Csehországba. Ezt a két működő útvonalat egészíti ki majd jövőben a horvát-magyar útvonal.

Az Adriai vezeték északi ága a Krk szigetén lévő Omisalj terminálból Horvátországon és Magyarországon át Százhalombattáig tart. Innen egy újabb vezeték a szlovákiai Ipolyságba vezet, ahol csatlakozik ahhoz a Barátság vezetékhez, amely Csehországot is eléri Ukrajna felől.

Az Omisalj terminálba tankerekkel szállítják az olajat a Közel-Keletről, Észak-Afrikából és a Kaszpi-tengertől. Az Unipetrollal aláírt szerződés új üzleti lehetőség, reméljük, hogy együttműködésünk a jövőben tovább szélesedik - mondta Dreagan Kovacevic, a Jadranski Naftovod vezérigazgatója újságíróknak Prágában. Az Unipetrol-Jadranski Naftovod szerződése három évre szól.