Drámai zuhanás a román autópiacon

Az első negyedév biztató eredményei ellenére áprilisban hatalmasat zuhant a forgalomba helyezett új autók száma Romániában. Piaci vélemények szerint a vásárlók kivárnak, mivel a regisztrációs adó eltörlésére számítanak.
Túrós-Bense Levente, 2011. május 11. szerda, 13:41

Az év negyedik hónapjában alig öt ezer új autóra került rendszám, közel 44 százalékkal kevesebb mint az előző év azonos havában - derül ki a Gépjármű- és Gépjárművezetés-Ellenőrző Hivatal (DRPCIV) adataiból. Az év első három hónapjában még úgy tűnt, hogy a román autópiac lassan magához tér, január-március időszakban ugyanis közel 10 ezer új autót helyeztek forgalomba, 10 százalékkal többet, mint 2010 azonos időszakában.

A legkelendőbb autók listáját továbbra is a helyben gyártott Dacia vezeti, ennek ellenére a Renault román leánya áprilisban mindössze 1072 gépkocsit értékesített, ami több mint 70 százalékos visszaesést takar. A második legnépszerűbb autó Romániában a Volkwagen, a német márkából a múlt napban 737 darabot adtak el, 21,6 százalékkal többet, mint előző év negyedik havában. Növekedésről a Volkswagent kivéve csak a Nissan számolt be, a tavaly áprilisban eladott 41 autó helyett idén már 104 gépkocsit értékesített. A korábban szintén népszerű Skoda márkájú gépkocsiból 485, Renaultból 461 darab került a romániai utakra, 27-27 százalékkal kevesebb, mint tavaly.

Egyes piaci szereplők úgy vélik, a drámai visszaesésnek köze lehet ahhoz a korábban felröppent hírhez, mely szerint az Európai Unió a regisztrációs adó eltörlésére kötelezné Bukarestet.

Az EU bírósága április elején kijelentette: az európai uniós joggal ellentétes az a környezetszennyezési adó, amelyet Romániában a gépjárműveket első nyilvántartásba vételekor kivetnek. (Napi Online 2011.04.07) Sokan ezért arra számítottak, hogy a környezetvédelmi tárca azonnal megszünteti az adónemet így a jelenleginél jóval olcsóbban juthatnak az egy-két éves többnyire Nyugat-Európából behozott járgányokhoz. Borbély László, a környezetvédelmi tárca vezetője ugyanakkor nem lát esélyt a regisztrációs díj eltörlésére. A jelenleg hatályos adónemet az európai normatíváknak megfelelően dolgozta ki a kormány éppen azért, hogy meggátolja a környezetre káros, kiöregedett autók tömeges importját- fogalmazott Borbély. Hozzátette: az EU bíróságának határozata a 2008-ban hatályos regisztrációs díjat marasztalta el.

A környezetvédelmi minisztérium optimista prognózisa szerint az idén a roncsprogramnak köszönhetően ismét jelentős mennyiségű új autót sikerül értékesíteni. A tervek szerint idén 130 ezer 10 évnél idősebb autót sikerült kivonni a forgalomból, ami 43 ezer új autó eladását eredményezi. Az év elején újraindított, a kiöregedett autópark felújítását célzó kormányprogram keretében egy roncsért egy 3800 lejt (930 euró) érő vouchert kap tulajdonosa cserébe. Mivel a kuponok adásvételét nem tiltják jogszabályok egy új autó vásárlásakor akár három szelvény is beváltható.

A zöld tárca idén azt is tervezi, hogy elektromos meghajtású autók vásárlása esetén lehetővé teszi, hogy akár hat vouchert is beválthasson a vásárló, ami közel 5600 eurós árkedvezményt jelentene. A másik forgatókönyv szerint a környezetvédelmi alap átvállalná a megvásárolni kívánt zöld autó árának 25 százalékát, de legfeljebb 5 ezer eurót.

Tavaly a roncsprogram keretében közel 190 ezer autót adtak le az erre kijelölt roncstelepek egyikére, az állami támogatást 63 ezer új autó vásárlásakor vették igénybe.

HOZZÁSZÓLÁSOK