A hat üzem átadását szabta meg egy egymilliárdos hitelkeret meghosszabbítása, a finanszírozás folytatásának feltételeként a General Motors. A hitelt az Opelnek 2014 végén kellett volna visszafizetnie. Az üzemek eladását december 13-án hagyta jóvá az Opel felügyelőbizottsága.

A tranzakció a magyarországi szentgotthárdi motorgyártó üzemet, az ausztriai Aspernben működő sebességváltó gyártó üzemet, a torinói fejlesztő központot, az összeszerelő üzemet a lengyelországi Gliwicében, valamint egy brit és egy oroszországi érdekeltséget érinti.

Az Opel szóvivője Johan Willems a FAZ megkeresésére nem kommentálta az értesülést, de nem is cáfolta.

A General Motors által az Opelnek nyújtott hitelkeret a becslések szerint 2,5 milliárd dollár körül lehet. A GM ennek egy részét már átutalta az Opelnek a kormány 2009-es egymilliárdos áthidaló kölcsönének kiváltására az Opel feletti teljes rendelkezési jog visszaszerzése érdekében.

Fordult a trend

A GM-nek átadott üzemek fedezetként szolgálnak az Opelnek nyújtott hitelhez. Emellett jelenthetik a felkészülést az Opel elméletileg ki nem zárható pénzügyi csődjére is. Az Opel csődje így nem fosztaná meg a General Motorst legértékesebb európai termelő bázisaitól.

Az Opel saját tulajdonába így már csak a rüsselsheimi központ, a spanyolországi Saragossa és a nagy-britanniai Ellesmere Port tartozik. A GM európai leányvállalatai 2009-ben kerültek az Opel tulajdonába, hogy elkerülhessék a GM esetleges csődjének következményeit. Most ennek pont a fordítottja történt.

Az üzemek megvásárlása lehetővé teszi az amerikai konszernnek a közvetlen beavatkozást is működésükbe. Ennek keretében a FAZ értesülése szerint a GM át kívánja helyezni a Chevrolet-gyártás egy részét Dél-Koreából Európába. A FAZ birtokába jutott tervek szerint a Chevorlet Cruze, az Opel Astra testvérmodellje így már 2013-gől a lengyelországi Gliwice üzem szerelőszalagjairól futhat le.

Az Opel szóvivője ezt az értesülést "hamisnak" nevezte, hangsúlyozva, hogy az technológiailag kivitelezhetetlen lenne. A cáfolat érthető, hiszen a gyártás áthelyezése kényelmetlen helyzetbe hozná a GM-et, mivel nemrégiben jelentette be a bocuhmi üzem bezárását 2016 végén - ami szintén feltétele volt a milliárdos hitelkeret meghosszabbításának.

Fejlesztés után eladás

Szeptemberben átadták át az Opel új motorgyárát Szentgotthárdon. A cég az 500 millió eurós beruházással csaknem megduplázta, 1,25 milliárd euróra növelte magyarországi befektetését. A harmincezer négyzetméter alapterületű üzem alapkövét másfél éve rakták le, a gyárban 370 automata megmunkálógépet helyeztek üzembe.

Thomas Sedran, az Opel igazgatótanácsának alelnöke akkor azt mondta: a fejlesztés azt is jelzi, hogy a multinacionális cég hosszú távra tervez Magyarországon. Napjainkig hétmillió motort, 5,5 millió hengerfejet és 85 ezer autót gyártottak Szentgotthárdon. A fejlesztésnek köszönhetően egy teljesen új motorcsalád sorozatgyártását kezdik meg az év végéig. Az új motorgyárban három- és négyhengeres benzinüzemű motorokat készítenek − először 1,6 literes benzines motorokat gyártanak −, de később beindul a dízelmotorok gyártása is − közölte az alelnök.

A motorgyár nyolcszáz új munkahelyet teremt, a beszállítókon keresztül pedig akár további több ezret − tette hozzá az eseményen Orbán Viktor miniszterelnök. Október közepén pedig azt közölte a társaság, hogy elkészült a 7 milliomodik benzinmotor az Opel szentgotthárdi üzemben.

A szentgotthárdi Opel-gyár jövője hosszú távon biztosított, státuszát nem érintik a tulajdonosi szerkezetben bekövetkező változások - mondta pénteken az MTI érdeklődésére Dános András, az Opel Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója. Dános András úgy fogalmazott: a szentgotthárdi gyár eddig is amerikai tulajdonban volt és ezután is abban marad, a tulajdoni szerkezet változása pedig az amerikai cég olyan belügye, ami nem szorul kommentálásra. A szentgotthárdi gyárat annak alapján kell megítélni, amilyen fejlesztések ott zajlottak és zajlanak, az új motorgyárban hamarosan kezdődik a termelés, egy olyan több motorcsaládból álló új motorpaletta gyártása indul meg Szentgotthárdon, ami a gyár jövőjét hosszú távra biztosítja - fűzte hozzá.