Az európai autópiac októberben, az idei második legrosszabb hónapját produkálta, ugyanis a 2,9 százalékos éves bázisú növekedést csak a májusi 1,3 százalék tudta alulmúlni - derül ki az ACEA adataiból.

Ez a dízelbotrány után nem tűnhet olyan nagy meglepetésnek, azonban a dolog nem ilyen egyszerű. Az ACEA ugyanis forgalomba helyezési adatokat közöl, ami azt jelenti, hogy ha a vásárlók el is fordulnak az érintett márkáktól, akkor is van valamennyi átfutása a dolognak, amely a rendelések és a forgalomba helyezések közötti időnek tulajdonítható. Ettől függetlenül október vége és a botrány kirobbanása között 1,5 hónap tel el, tehát bőven lehet hatása a forgalomba helyezési adatokra, amely magyarázná, hogy a Volkswagen értékesítése miért esett vissza 0,2 százalékkal Európában.

Márkatársa, a Skoda 2,6 százalékos mínuszt produkált az EU-ban (a 10 legnagyobb márka közül ez a leggyengébb adat), azonban emögött más okok is állhatna. A cseh cég globális eladásai már harmadik hónapja esnek, amely mögött egyrészt az orosz piac gyengélkedése áll, de a modellszintű bontásból kiderül, hogy a kis és az alsó-közép kategória közé "lőtt" Rapid nagyon gyatrán teljesít. A Skoda visszaesése mögött így valószínűsíthető, hogy nem csak a dízelbotrány, hanem más okok is szerepelnek. Persze nem kell félteni a céget, az első 10 hónapban még 5,3 százalékos pluszban állnak.

Kép: Nagyobb méretért kattintson a képre!

A VW-csoport többi márkája közül a Seat 11,4 százalékkal esett vissza, míg az Audi 4,1, a Porsche pedig 13,9 százalékkal nőtt. Ez mind a három márka esetében elmarad az év eddigi teljesítményétől.

Meglepetés az Opelnél

Az európai piacon eddig 5,4 százalékos növekedést felmutató Opel októberben 2,6 százalékkal esett vissza, amellyel a Skoda után a második legrosszabb helyet szerezte meg. Mivel a cég nem érintett a dízelbotrányban, elsőre meglepő ez az adat, azonban az Opel most cseréli egyik legfontosabb modelljét, az Astrát, amelyet nyilván kivárásra késztette a vásárlókat.

A legnagyobb márkák között a két prémium, a BMW és az Mercedes szerepel, mint növekedési rekorderek. Az Audi ugyanakkor volumenében még több mint 40 ezret ver rá konkurenseire, így nem valószínű komoly átrendeződés lenne az év végéig a prémiummárkák piacán.

Magyarország az élen

Mint arról korábban a Napi.hu is írt, a hazai autópiac óriási növekedést produkált októberben, amely az önkormányzati falubusz-beszerzéseknek köszönhető. Nos, ez a volumen elég volt ahhoz, hogy növekedésben aranyérmesek legyünk az uniós piacon. Ez ugyanakkor rávilágít arra is, hogy milyen apró a magyar piac, amelyet egy párszázas megrendelés ilyen növekedésbe képes lökni.

Az EU-ban eddig 11,5 millió autót adtak el, 8,2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.