Business Talks '24
Üzleti konferencia
Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!
jegyét most.
Dmitrij Medvegyev orosz elnök ugyanis megelégelte, hogy az orosz vezetők egy nagyhatalomhoz méltatlanul nem hazai gyártású személyautókban utaznak, és elnöki rendeletben adott utasítást: tanulmányozzák annak a lehetőségét, hogy újra lehet-e indítani a reprezentatív óriáslimuzin gyártását - tudósított a Moscow Times.
Az, hogy az állami vezetők hazai autókat használjanak, természetesen nem orosz ötlet, másutt is presztízskérdés - ez az elv szigorúan érvényesül többek között az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Németországban és Franciaországban.
A ZiL-t eredetileg a legrégebbi, 1916-ban alapított moszkvai autógyárban állították elő, és első sorozata az amerikai Packard vonalait idézte. Ez még a ZiS jelzést viselte, ami a Zavod imenyi Sztalina, vagyis a Sztálin Autógyár rövidítését, amit a vezér halála után átkereszteltek Lihacsov Autógyárra, így az embléma ZiL-re változott.
A gyártást ugyan elméletileg 1991-ben leállították, de a Guardian szerint legalább még két nyitott változatot rendeltek belőle - ezek egyikéből tartott csapatszemlét a legutóbbi Vörös téri díszszemlén Anatolij Szergyukov védelmi miniszter.
A gyár szóvivője szerint készek újraindítani az autó gyártását, amelynek két, a nyolcvanas években tervezett modellje még mindig szerepel a vállalat internetes oldalán - rendelésre ugyanis ma is előállítják a gyakorlatilag kézi munkával készülő, páncélzat nélkül is 3,5 tonnás óriásokat, amelyeket 7,7 literes, V-8-as motor hajt.
A vállalat 2005-ben eladta legnagyobb üzemét, hogy törleszteni tudja adósságait, az épület azóta egy hatalmas plázának ad helyet Moszkvában. Teherautókat továbbra is gyártanak, de abból is egyre kevesebb fogy: a 2008-as 4500 után tavaly már csak 2200 darabot állítottak elő.