Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A Napi Gazdaság cikke

Dmitrij Medvegyev orosz elnök ugyanis megelégelte, hogy az orosz vezetők egy nagyhatalomhoz méltatlanul nem hazai gyártású személyautókban utaznak, és elnöki rendeletben adott utasítást: tanulmányozzák annak a lehetőségét, hogy újra lehet-e indítani a reprezentatív óriáslimuzin gyártását - tudósított a Moscow Times.

Az, hogy az állami vezetők hazai autókat használjanak, természetesen nem orosz ötlet, másutt is presztízskérdés - ez az elv szigorúan érvényesül többek között az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Németországban és Franciaországban.

A ZiL-t eredetileg a legrégebbi, 1916-ban alapított moszkvai autógyárban állították elő, és első sorozata az amerikai Packard vonalait idézte. Ez még a ZiS jelzést viselte, ami a Zavod imenyi Sztalina, vagyis a Sztálin Autógyár rövidítését, amit a vezér halála után átkereszteltek Lihacsov Autógyárra, így az embléma ZiL-re változott.

A gyártást ugyan elméletileg 1991-ben leállították, de a Guardian szerint legalább még két nyitott változatot rendeltek belőle - ezek egyikéből tartott csapatszemlét a legutóbbi Vörös téri díszszemlén Anatolij Szergyukov védelmi miniszter.

A gyár szóvivője szerint készek újraindítani az autó gyártását, amelynek két, a nyolcvanas években tervezett modellje még mindig szerepel a vállalat internetes oldalán - rendelésre ugyanis ma is előállítják a gyakorlatilag kézi munkával készülő, páncélzat nélkül is 3,5 tonnás óriásokat, amelyeket 7,7 literes, V-8-as motor hajt.

A vállalat 2005-ben eladta legnagyobb üzemét, hogy törleszteni tudja adósságait, az épület azóta egy hatalmas plázának ad helyet Moszkvában. Teherautókat továbbra is gyártanak, de abból is egyre kevesebb fogy: a 2008-as 4500 után tavaly már csak 2200 darabot állítottak elő.