Feltartóztathatatlanul drágul a fapados repülés

Kétszeresére nőtt az EasyJet diszkont-légitársaság vesztesége az elmúlt fél évben - a cég számos rajta kívül álló csapással volt kénytelen szembe nézni.
NAPI, 2011. május 10. kedd, 11:20
Fotó:

Történetében először osztalékot ígér az év végére befektetőinek az EasyJet Plc diszkont-légitársaság annak ellenére, hogy üzleti évének márciusban végződött első felében több ok miatt is nőtt a mérlegén tátongó lyuk. A nettó veszteség 144 millió fontra (236,1 millió dollár) emelkedett az egy évvel korábbi 67 millióról, adózás előtt 153 milliós veszteséget könyvelt el a társaság az egy évvel korábbi 79 milliót követően. Utóbbi összhangban van a cégvezetés előrejelzésével. Az árbevétel kicsit több mint nyolc százalékkal, 1,27 milliárd fontra emelkedett, az utasok száma 12 százalékkal, 24 millióra nőtt, egyharmaduk volt brit.

A veszteség növekedését elsősorban az üzemanyagár megugrása okozta. Az EasyJet 383 millió fontot költött erre szemben az egy évvel korábbi 305 millióval. A légitársaságoknál ez a tétel fontosabb, mint más vállalatoknál, ugyanis üzemi kiadásaik 20-30 százaléka megy el kerozinra. Erre válaszul az utóbbi időben növelték az üzemanyagpótdíjakat - van olyan cég, amely így a drágulás felét át tudta hárítani utasaira. Az elmúlt hét jelentős olajárcsökkenése ellenére a 112 dollár/hordó körüli szint is nagyon magas - 2008-ban, amikor 147 dollár közelében tetőzött a fekete arany ára, ez számos légitársaságok egyszerűen csődbe taszított.

Az elmúlt hat hónapban a brit légiirányítók sztrájkja és a légi közlekedést időnként lebénító havazások is veszteségeket okoztak az EasyJetnek. A fapados cég költségei növekedését olyan pluszbevételekkel próbálja kompenzálni, mint például a feladott csomagokért felszámított díjak, ám erre az utasok azzal válaszoltak, hogy kézipoggyászaikat tömték jobban tele. A vállalat öt fonttal emelte a helyfoglalási díját és 13, illetve 10,5 fontra növelte a hitelkártyák, továbbá a debitkártyák elfogadásának árát.

HOZZÁSZÓLÁSOK