Háború indul a fapadosok között a magyar piacért

Kiszemelte magának a kelet-közép-európai piacot, ezen belül főként Magyarországot és Romániát a Ryanair, Európa legnagyobb fapados légitársasága, amely háborút indít a Wizz Air ellen az itteni utazókért. A cég állítása szerint sokkal olcsóbbak lehetnek helyi versenytársuknál.
Napi.hu, 2016. március 8. kedd, 07:13
Fotó: Reuters

Nagyobb szeletet akar meghódítani magának a magyar és a román piacból a következő időszakban a Ryanair, ezért a korábbinál élesebb versenyt fog vívni a Wizz Airral - fejtegette a bne IntelliNews régiós hírportálnak nyilatkozva Kenny Jacobs, az ír fapados légitársasagás marketingigazgatója. Szerinte versenytársuknak feladja a leckét, hogy a Ryanair - amelyet Európa legnagyobb fapados légitársaságának tartanak - alacsonyabb költségekkel szállítja utasait.

Jacobs március elején jelentette be be cége offenzívájának első lépéseit. Egyebek mellett októbertől kezdve közvetlen napi járatokat indítanak Budapest és Berlin, illetve Nürnberg között és sűrítik a gépeket a brüsszeli és római útvonalakon.

Indul az offenzíva

Összesen 19-re - nyáron 20-ra - emelik a magyar fővárosból induló járatok számát, amitől azt várják, hogy 2017 áprilisáig 1,8 millióra nő utasaik száma. Ez 16 százalékos bővülés lenne, amelynek eredményeként piaci részesedésük 16-ról 18-19 százalékra kúszhatna fel. Ezzel a 28 százalékos súllyal rendelkező Wizz Air mögött másodikok lehetnének a Lisz Ferenc Repülőteret használó légitársaságok sorrendjében.

Romániában 100 százalékos növekedést terveznek, ami soknak hangzik, ám csupán annyit jelent, hogy 800 ezerről 1,6 millióra akarják növelni ügyfeleik számát. A Ryanair az év végéig három gépet telepít Bukarestbe és egy továbbit Temesvárra. Heti két járatot akadnak indítani Craiova és a spanyolországi Valencia között.

Dél-Európában - különösen Olaszországban - jelentős román diaszpóra alakult ki a vendégmunkásokból, ami arra ösztönzi a céget, hogy a bejelentett bővítésen túl is további légi járatok indítását tervezze.

A múlt árnyéka

Az új utak kiépítése a légitársaságon múlik, ám a növekedéssel kapcsolatos számok csak becslések, és volt már rá példa, hogy az ígéretek nem teljesültek. A Malév 2012-es csődje után Michael O'Leary, a Ryanair harcias vezérigazgatója arról beszélt, hogy 32 járattal tömik be a magyar nemzeti légitársaság után marad piaci rést, amelyek 2,4 millió utast fognak szállítani.

Heteken belül töröltek ebből 13 útvonalat és a cég összevesztett a Budapest Airport menedzsmentjével.

Jacobs beismeri, hogy tavaly csupán két százalékkal bővült a Ryanair budapesti utasforgalma, miközben a magyar főváros nemzetközi légikikötőjéből indulók száma 12 százalékkal, 10,2 millióra ugrott. Ez kétségtelenül halovány teljesítmény, de ezen változtatni akarnak.

Most másképpen lesz

Utalva főnöke négy évvel ezelőtti szavaira megjegyzi, hogy akkoriban nem volt elég repülőgépük a gyors bővítéshez. A következő nyolc évben azonban 350 új gépet vesznek, amelyek ráadásul kissé nagyobbak a jelenlegieknél.

Terjeszkedési terveiket egyébként egyszerű számításra alapozzák. Az ír cég egy utasra eső költsége átlagosan 29 euró, míg a Wizz Airnél 39 eurón áll ez a mutató. Emellett az utóbbi cég teljesen kihasználta régiós lehetőségeit, így a jövőben a drágább nyugat-európai repülőtereken kell helyet szereznie magának, ami tovább fogja növelni költségeit. Következésképpen a Ryanair alacsonyabb jegyárakat kínálhat versenytársánál.

A Wizz Airnél nem ijedtek meg ezektől a számoktól. Mellettük szól, hogy O'Leary durva beszólása miatt - amit az utóbbi időben mosolyoffenzívával próbálnak feledtetni az írek - fenntartások alakultak ki az utasokban cégével szemben.

Tetszik a magyar cég

A bne IntelliNews megszólaltat egy brit üzletembert, Dávid Kirkbyt, aki gyakran repül London és Budapest között. Mint mondja, utazásaikor a Wizz Airt részesíti előnyben, mivel gépeik általában újak, a személyzet pedig udvarias és segítőkész a versenytársak embereivel összevetve. Régóta csatlakozott a cég törzsutasprogramjához, amely automatikus jegyárkedvezményt biztosít neki.

A magyar légitársaság egyébként a számháborúba is kész beszállni. Tudnak olyan repülési mutatót - a rendelkezésre álló ülésekre vetített utaskilométer-költséget üzemanyag-kiadások nélkül -, amelyben jobbak az ír cégnél.

Végül azonban az utasok fogják minősíteni a két vállalat ajánlatait - ismétli el a piaci verseny alapszabályát a régiós hírportál.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Bulemia, 2016.03.08 12:18

@enapi:

Te, de jó, hogy mondod a repteret.

Tudod, mennyibe került az nekünk?

A Nemzet már első nemzetként való megjelenésekor is úgy gondolta, mit neki/nekünk a jog, majd ő megmutatja!

Megmutatta.

"THE AWARD
543.
Having heard and read all the submissions
and evidence in this arbitration, the
Tribunal AWARDS AND ORDERS AS FOLLOWS:
1) within 30 days of the date of this
Award, the Respondent shall pay to ADC
Affiliate Ltd. the sum of US$55,426,973 together
with interest thereon calculated
from the 30th day following the date of this Award at the rate of 6% per annum
compounded with monthly rests until payment;
2)
within 30 days of the date of this
Award, the Respondent shall pay to ADC &
ADMC Management Ltd. the sum of
US$20,773,027 together with interest
thereon calculated from the 30th day followi
ng the date of this Award at the rate
of 6% per annum compounded with
monthly rests until payment;
3)
within 30 days of the date of this
Award, the Respondent shall pay to the
Claimants the sum of US$7,623,693 in full satis
faction of both Claimants? claims
for costs and expenses of this arbitration
together with interest thereon calculated
from the 30th day following the date of this Award at the rate of 6% per annum
compounded with monthly rests until payment;
4)
immediately upon receipt of all
of the sums referred to in
paragraphs 1), 2) and 3)
above, ADC Affiliate Ltd. shall transfer
the unencumbered ownership in all its
shares in the Project Company to the Respondent and to its order. "

Lefordítsam, vagy elégségesek a számok? 20 milliárd Ft-ot fizettünk azért, mert Orbán azt vélte ( mint jogász? ), hogy egy nemzetközi szerződést semmissé tehet.

Te, szerinted ki és miből fizette ki ezt a kis 20 milliárdot 2006-ban és mennyivel növelte Orbán ezáltal az akkor 18.000 milliárd körüli államadósságot?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

enapi, 2016.03.08 12:08

A repteret D-209 elvtárs adta el a befolyt 5000 milliárd mai napig nincs meg.
A Malévot Gyurcsány verte szét szándékosan a ruszkikkal és most is
az elvtársa húzza belőle a hasznot a WizzAir révén.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bulemia, 2016.03.08 12:02

@szabokarcsi:

Na és, ha azé a jövő? A mérlege szerint tartósan veszteséges ( több, mint két éve, mint az isteni Magyar Vicc Kormány ezt kitalálta a kiskereskedelemben ), hinni meg istenben kell.

Vagy hinni kell benne és bennhagyni a pénzt? Akkor a Malév mint állami/nemzeti légitársaság jövője iránt nem volt meg a hit? Most meg jó lenne mégis egy saját, magyar légicég?

El vagyok veszve! A tesla sem ér semmit, a hiten kivül. A mérlege olyan, hogy ha azt egy befektető Magyarországon meglátja, azonnal elmenekül.

Hasonlítani meg nem lehet cégeket, hogyan is lehetne...Vagy mégis?

Mintha lennének olyan adatok, amelyek alapján szoktak ilyesmiket tenni ( tőke, veszteség, EBITDA meg ilyesmik ) - jó, nem a te szinteden...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

szabokarcsi, 2016.03.08 11:49

@Bulemia: elég egyszerű a kérdésedre a válasz: azért nem zár be, mert az elektromos autóké a jövő...
miért nem vonják ki a részvényesek a tőkéjüket: a válasz az első kérdés válaszában benne van.
Viszont nem jó a párhuzam a két cég nem hasonlítható össze, mivel a malév tőzsdén nem volt emellett a megítélése mindig nagyon rossz volt, adták vették...gyakorlatilag egy lyukas garast nem ért az egész!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bulemia, 2016.03.08 11:09

@szabokarcsi:

A lényeget - ami szerinted a lényeg.

Szóval: ne túlozzál!

A veszteség és a piaci érték, át mit is mondjak, nem feltétlenül mutatnak egyirányú összefüggéseket.

Neked, mint nagy piacismerettel rendelkező könyvelőnek is mondhat valamit az a név: Tesla Motors.

Masszívan, évek óta veszteséges. Nagyon.

A piaci értéke és a goodwillje azonban verhetetlen.

Miért? Miért nem zár már be? Miért nem vonják ki a veszteséges cégből a tőkéjüket a részvényesek?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html