Nagyobb szeletet akar meghódítani magának a magyar és a román piacból a következő időszakban a Ryanair, ezért a korábbinál élesebb versenyt fog vívni a Wizz Airral - fejtegette a bne IntelliNews régiós hírportálnak nyilatkozva Kenny Jacobs, az ír fapados légitársasagás marketingigazgatója. Szerinte versenytársuknak feladja a leckét, hogy a Ryanair - amelyet Európa legnagyobb fapados légitársaságának tartanak - alacsonyabb költségekkel szállítja utasait.

Jacobs március elején jelentette be be cége offenzívájának első lépéseit. Egyebek mellett októbertől kezdve közvetlen napi járatokat indítanak Budapest és Berlin, illetve Nürnberg között és sűrítik a gépeket a brüsszeli és római útvonalakon.

Indul az offenzíva

Összesen 19-re - nyáron 20-ra - emelik a magyar fővárosból induló járatok számát, amitől azt várják, hogy 2017 áprilisáig 1,8 millióra nő utasaik száma. Ez 16 százalékos bővülés lenne, amelynek eredményeként piaci részesedésük 16-ról 18-19 százalékra kúszhatna fel. Ezzel a 28 százalékos súllyal rendelkező Wizz Air mögött másodikok lehetnének a Lisz Ferenc Repülőteret használó légitársaságok sorrendjében.

Romániában 100 százalékos növekedést terveznek, ami soknak hangzik, ám csupán annyit jelent, hogy 800 ezerről 1,6 millióra akarják növelni ügyfeleik számát. A Ryanair az év végéig három gépet telepít Bukarestbe és egy továbbit Temesvárra. Heti két járatot akadnak indítani Craiova és a spanyolországi Valencia között.

Dél-Európában - különösen Olaszországban - jelentős román diaszpóra alakult ki a vendégmunkásokból, ami arra ösztönzi a céget, hogy a bejelentett bővítésen túl is további légi járatok indítását tervezze.

A múlt árnyéka

Az új utak kiépítése a légitársaságon múlik, ám a növekedéssel kapcsolatos számok csak becslések, és volt már rá példa, hogy az ígéretek nem teljesültek. A Malév 2012-es csődje után Michael O'Leary, a Ryanair harcias vezérigazgatója arról beszélt, hogy 32 járattal tömik be a magyar nemzeti légitársaság után marad piaci rést, amelyek 2,4 millió utast fognak szállítani.

Heteken belül töröltek ebből 13 útvonalat és a cég összevesztett a Budapest Airport menedzsmentjével.

Jacobs beismeri, hogy tavaly csupán két százalékkal bővült a Ryanair budapesti utasforgalma, miközben a magyar főváros nemzetközi légikikötőjéből indulók száma 12 százalékkal, 10,2 millióra ugrott. Ez kétségtelenül halovány teljesítmény, de ezen változtatni akarnak.

Most másképpen lesz

Utalva főnöke négy évvel ezelőtti szavaira megjegyzi, hogy akkoriban nem volt elég repülőgépük a gyors bővítéshez. A következő nyolc évben azonban 350 új gépet vesznek, amelyek ráadásul kissé nagyobbak a jelenlegieknél.

Terjeszkedési terveiket egyébként egyszerű számításra alapozzák. Az ír cég egy utasra eső költsége átlagosan 29 euró, míg a Wizz Airnél 39 eurón áll ez a mutató. Emellett az utóbbi cég teljesen kihasználta régiós lehetőségeit, így a jövőben a drágább nyugat-európai repülőtereken kell helyet szereznie magának, ami tovább fogja növelni költségeit. Következésképpen a Ryanair alacsonyabb jegyárakat kínálhat versenytársánál.

A Wizz Airnél nem ijedtek meg ezektől a számoktól. Mellettük szól, hogy O'Leary durva beszólása miatt - amit az utóbbi időben mosolyoffenzívával próbálnak feledtetni az írek - fenntartások alakultak ki az utasokban cégével szemben.

Tetszik a magyar cég

A bne IntelliNews megszólaltat egy brit üzletembert, Dávid Kirkbyt, aki gyakran repül London és Budapest között. Mint mondja, utazásaikor a Wizz Airt részesíti előnyben, mivel gépeik általában újak, a személyzet pedig udvarias és segítőkész a versenytársak embereivel összevetve. Régóta csatlakozott a cég törzsutasprogramjához, amely automatikus jegyárkedvezményt biztosít neki.

A magyar légitársaság egyébként a számháborúba is kész beszállni. Tudnak olyan repülési mutatót - a rendelkezésre álló ülésekre vetített utaskilométer-költséget üzemanyag-kiadások nélkül -, amelyben jobbak az ír cégnél.

Végül azonban az utasok fogják minősíteni a két vállalat ajánlatait - ismétli el a piaci verseny alapszabályát a régiós hírportál.