Az idősek forradalma: nagy változás közeleg

Az idősödő vidéki lakosság új lendületet adhat az automata járművek bevezetésének. A fix útvonalon közlekedő vezető nélküli buszközlekedési rendszer kiegészítve olyan önjáró járművekkel, amelyek az utazás utolsó szakaszán egészen hazáig viszik el utasaikat, segíthetnek abban, hogy az idősebb generáció újra aktív részese legyen a közösségnek - véli a Roland Berger friss tanulmánya.
Domokos László, 2018. november 21. szerda, 14:20
Fotó: Shutterstock

Az automata járművek jelenleg még az autópályákon és a városi területeken hasznosak. Ugyanakkor szerintünk sokkal szélesebb perspektívában kellene gondolkozni, ugyanis az önjáró autó lehet a kulcsa a vidék fellendítésének - állapította meg Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

Emellett a vidéki környezet a csendesebb utcáival és kisebb forgalmával sokkal alkalmasabb lenne a vezető nélküli közlekedési szolgáltatás tesztelésére is."Vidéken is egyre nagyobb igény van a korszerű tömegközlekedésre, hiszen itt is rengeteg olyan ember él, aki nem tud vagy nem akar vezetni.

A demográfiai változás messze a legfontosabb tényező a vidék automatizálásában, ugyanis jelenleg a világ lakosságának több mint nyolc százaléka a 65 évnél idősebb korosztályba tartozik és szakértők szerint ez a szám 2055-re megduplázódhat, sőt például Olaszországban a vidéki lakosság egynegyede idős ember, míg Németországban 22, Japánban pedig a 30 százalék ez az arány.

Márpedig a legtöbb idős ember nagy mértékben szorul a tömegközlekedésre - ugyanakkor sok esetben ez a szolgáltatás nem működik megfelelően vagy akár mértékben hiányzik egyes vidéki településeken.

Az önvezető járművek megjelenése nyomán a vidéki területeken a tömegközlekedési szolgáltatás tartósan veszteséges ágazatból akár nyereségessé is válhat.

A tömegközlekedés nagyon gyakran a központi támogatásoktól függ. Például Németországban a működési költségek 25 százalékát a támogatásokból fedezik. A fő tényező a gépjárművezetők munkaerőköltsége, amely az önvezető járművek bevezetése révén megszűnne, így jelentősen olcsóbbá tudnák tenni a helyi tömegközlekedés szolgáltatást - magyarázta Schannen.

A meglévő útvonalak automatizálása mellett az üzemeltetők olyan szolgáltatást is kínálnak az utasoknak, amelynek keretében az utasokat rugalmasan szállítják a választott útvonal utolsó szakaszán. Így az utasok képesek lesznek arra, hogy vezető nélküli járművet használjanak, amelyeket úgynevezett gyűjtőpontoknál kölcsönözhetnek ki és oda vihetnek vissza. Ezt úgy kell elképzelni, hogy fő buszmegállók mellé telepített pontokról indulhatnak e járművekkel tovább, és oda is térhetnek velük vissza.

Ráadásul a vidéki környezet tökéletes helyszínként szolgál arra, hogy a valós, utcai környezetben teszteljék az önvezető járműveket a tömegközlekedésben. Ez kedvező lehetőség az autóipari OEM-ek, a tömegközlekedési szolgáltatók és a döntéshozók számára, hogy kipróbálják az új közlekedési modelleket, melyek komoly ígéretek a hosszú távú jövőre nézve. Így a vidéki környezetben szerzett hatalmas mennyiségű adatot és tapasztalatot fel tudják majd használni a városi környezet esetében - tete hozzá a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

HOZZÁSZÓLÁSOK