Itt a bejelentés: minden tizedik embert lapátra teszi az autógyártó

A korábban előre jelzettnél jó másfélszer több embert bocsát el a Peugeot-Citroen, a Renault idén nem tudja növelni eladásait a tavalyihoz képest.
NAPI, 2012. július 12. csütörtök, 10:26
Fotó: Napi.hu

A PSA Peugeot-Citroen, Európa második legnagyobb autógyártója elbocsátja kicsit több mint százezer franciaországi alkalmazottjának közel tizedét - jelentette a Bloomberg. Korábban hatezres elbocsátás lehetőségét lebegtették. A Párizs melletti Aulnayban lévő, 39 éves üzemet, ahol 3000-en dolgoznak, 2014-től bezárják, további 1400-as leépítéssel csökkentik a termelést Rennes-ben és felszámolnak 3600 irodai munkahelyet - derült ki a vállalat közleményéből. A lépések az üzemi költségek lefaragását szolgálják - a Peugeot-Citroen 700 millió euró üzemi veszteséggel zárta az első félévet.

A vállalat 2011 közepe óta havonta 200 millió euróval kénytelen kitömni a gazdálkodásán tátongó lyukakat, aminek a jövő év végével véget akar vetni. A PSA, a Renault - a második legnagyobb francia autógyártó - és az olasz FIAT szenvedte el idén az értékesítés legnagyobb visszaesését a hanyatló európai újautó-piacon. A Peugeot-Citroen arra számít, hogy az öreg kontinensen nyolc százalékkal kel el kevesebb autó, mint 2011-ben - korábban ötszázalékos csökkenést prognosztizáltak.

Ó, jaj, jaj, jaj, jaj

Teljesen tisztában vagyok a mai bejelentés sokkoló hatásával és az érzelmekkel, amelyeket a vállalatunkkal kapcsolatban kivált, ám a mély és kitartó válság, ami sújtja az ágazatunkat Európában, elkerülhetetlenné teszik az átszervezést, amivel hozzáigazíthatjuk termelési kapacitásunkat az előre látható piaci trendekhez - fogalmazott Philippe Varin vezérigazgató.

A Peugeot-Citroen eladásai világszinten 13 százalékkal, 1,62 millió járműre estek az első félévben az egy évvel korábbihoz képest. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) arra számít, hogy 2012-ben mindössze 12,2 millió új személyautó talál gazdára Európában, ami 1995 óta a legalacsonyabb adat és 21 százalékkal marad el a 2007-es csúcstól.

Sok az eszkimó

A PSA kapacitáskihasználása 76 százalékra esett január és június között a 2011 első félévi 86 százalékról. Európában összesen évi kétmillió autó előállítására elegendő kapacitás van - állítja az IHS Automotive piackutató cég. Az ágazat szereplői és az elemzők nem számítanak a piac regenerálódására az évtized végéig.

A Peugeot-Citroen az év elején a közös autófejlesztést és beszerzéseket is magában foglaló együttműködést jelentette be az Opellel, egymilliárd euróért új részvényeket ajánlott fel részvényeseinek és értékesíti bizonyos vagyonelemeit, hogy lefaragja adósságát. Utóbbi részekét például 245,5 millió euróért eladják a cég 48 éve használt párizsi főhadiszállását az Ivanhoe Cambridge ingatlanfejlesztőnek.

Kevés a fóka

A Renault nem tudja növelni autóeladásait idén a korában tervezett 3-4 százalékkal - jelentette be a cég. Latin-Amerikában ugyan 20 százalékkal, 215 ezerre, Oroszországban pedig 29 százalékkal, 104 ezer autóra növelték az értékesítést az első félévben, ám Európában 15 százalékkal, 708 ezerre estek az eladások, ami felülírta a kelet-európai és a tengerentúli piacon elért nyereséget.

A cég összesen 1,33 millió új autót és kishaszonjárművet értékesített január és június között, ami 3,3 százalékkal marad el a 2011 első félévitől. A visszaesés kétharmada a kereslet említett - kedvezőtlen szerkezetű - változására, egyharmada a profitráta megőrzését szolgáló önkorlátozásra vezethető vissza.

A Peugeot-Citroenével összehasonlítva nem is olyan rossz a Renault teljesítménye - véli Sascha Gommel, a Commerzbank elemzője. Az utóbbi erősebben jelen van az Európán kívüli piacokon, ami most hasznára vált, emellett fapados márkája, a román Dacia sokkal jobban muzsikált, mint a Peugeot vagy a Citroen.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Zodiakus, 2012.07.12 14:18

@katter:A kilencvenes évek elején,közepén a japánok elkezdtek 16 szelepezni,ezzel kb azonos térfogat esetén 10-25LE-vel lettek erősebbek mint a nyugatiak.Akik viszont rámentek a biztonságra.Övfeszítő,légzsák,ajtó merevítés,ABS,stb.
Szerinted mi ért többet???A teljesítmény növelés vagy a biztonsági csomag???Esetleges ütközés esetén melyik a sz@rabb???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

katter, 2012.07.12 14:06

@Zodiakus: Majdnem mindenben igazad van csak ebben tévedsz (szerintem): "Semmivel nem jobbak a japán és távol-keleti autók". Ez európai autók szebbek de sz@arabbak. A japán gépgyártás mindig is jó volt. Német minőség is jó volt de az utóbbi 15 évben kegyetlenül leromlott amit az extra desing kárpótol.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2012.07.12 13:56

A klasszikus szabad versenyes kapitalizmusban semmi állami beavatkozás nem volt.Aki jót,olcsót termelt azé lett a piac.
Ma már az állami dotációk versenye folyik.Kiderül semmit nem érdemes termelni ha nincs állami támogatás.
Magyarországon a multik hogy minimálbérért alkalmaznak embereket,elszívják az ország jelentős erőforrását.Aztán ha kapnak egy jobb lehetőséget máshol kivonulnak.Az ország itt marad pénz nélkül,és tele munkanélkülivel.
Európa jobban tenné ha a piacait jobban védené.Semmivel nem jobbak a japán és távol-keleti autók,mint az európaiak.Akkor miért van sok ezekből???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2012.07.12 13:21

Ez itt a lényeg, az állam dotálja az autógyártást, dönti bele a lóvét és aztán mi jön?..törvényszerűen ez...miért kell szubvencionálni az autógyártókat folyamatosan...

Miért kell adni akár az Audinak, a Mercedesnek, az Opelnek is pénzeket, hülyék vagyunk?? ja..a franciák is megszívják..aztán majd az olaszok és aztán a németek..ennyi romhalmaz nem kell
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html