Katasztrofálisan alakult a december és hasonlóan borzalmasan az egész 2012-es év az európai autópiacon - derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss statisztikájából. A múlt hónapban 16,3 százalékkal vettek kevesebb autót az európaiak, mint egy évvel korábban - ilyen decemberi hanyatlásra a pénzügyi válság kirobbanásának éve, 2008 óta nem volt példa. Nagy-Britanniát kivéve az összes jelentős piacon két számjegyű visszaesést tapasztaltak az autógyártók: Németországban 16,4, Franciaországban 14,6, Olaszországban 22,5, Spanyolországban 23 százalékkal rogyott meg a piac.

Az elmúlt év januárjától decemberig mindössze 12,054 millió új autó talált gazdára Európában, ami 1995 óta a legkisebb mennyiség. Az értékesítés 8,2 százalékkal maradt el a 2011-estől - ez a legnagyobb éves hanyatlás az 1993-ban feljegyzett 16,9 százalékos zuhanás után. Éves összehasonlításban Nagy-Britanniában 5,3 százalékkal bővültek az eladások, Németországban azonban 2,9 százalékkal csökkentek, akárcsak Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban, ahol 13,4, 13,9, illetve 19,9 százalékkal hanyatlott az értékesítés.

Mosolygós csehek és szlovákok

A régiós összehasonlítás igencsak vegyes képet mutat. Romániában majdnem 19, Szlovéniában közel 17 százalékkal zsugorodott a piac, Magyarországon viszont 17,6 százalékkal bővült, ezen belül decemberben több mint másfélszeres növekedést jegyzett fel az ACEA. A többi országban minimális volt a változás. A tízmilliós Csehországban 174 ezer, az ötmilliós Szlovákiában 69 ezer, Magyarországon 53 ezer új autó talált gazdára 2012-ben.

A piacvezető Volkswagen annak ellenére növelte európai (EU- plusz EFTA-tagországok) piaci részesedését (közel 25 százalékra), hogy kicsit zsugorodtak eladásai. A cégcsoporthoz tartozó spanyol Seat mínusz 14, a VW márka mínusz négyszázalékos visszaesést szenvedett el tavaly. A francia autógyártók, az amerikai General Motors és Ford, illetve az olasz FIAT eladásai két számjegyű ütemben zuhantak. A csehországi és szlovákiai gyáraikból özönlő autóknak köszönhetően a Hyundai és a Kia továbbra is szárnyal, a Suzuki eladásai viszont 13,4 százalékkal maradtak el a 2011-estől. A Mitsubishi lassan csomagolhat Európában: 2012-ben csupán 77 ezer autót adott el, ami közel egyharmadával marad el a 2011-estől.

A márkák rangsora nem változott: a VW után Peugeot-Ctiroen, Renault, Opel-Chevrolet, Ford, BMW, FIAT, Daimler, Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Volvo, Suzuki, Honda, Mazda, Jaguar-Land Rover és Mitsubishi a sorrend.