Nem épül meg a Kaszpi-tenger felől Európába gázt szállító az eredeti tervek szerint Magyarországot is átszelő gázvezeték, miután a BP vezette Shah Deniz II konzorcium úgy döntött, hogy a Transz-Adria vezetékkel (TAP) köt szállítási szerződést - írja a Die Presse elektronikus kiadásában meg nem nevezett forrásokra hivatkozva, amelyet a Nabucco egyik részvényese, az OMV osztrák energiaipari konszern is megerősített szerdán.

Az OMV rövid közleményben számolt be arról, hogy megkapták az erről szóló értesítést a kitermelőktől. "Miközben az OMV elfogadja a konzorcium döntését, azon a véleményen van, hogy a Nabucco által benyújtott ajánlat minden követelménynek megfelelt és rendkívül versenyképes volt" - írja az MTI a közleményre hivatkozva. A Nabucco West a Transz-adriai Csővezetékkel (TAP) volt versenyben a szállítási jogért.

A Nabucco április 3-án nyújtotta be a gázszállítási döntést támogató csomagot a Shah Deniznek, mely tartalmazza a mérnöki terveket, a projekt kivitelezhetőségét, pénzügyi megvalósíthatóságát, gazdaságosságát, alkalmasságát, igényekre szabhatóságát és a társadalmi hatásait, a hivatalos döntés péntekre várható.

A Die presse ennek ellenére már tudni véli, hogy a konzorcium a Görögországon, Albánián és az Adriai tengeren keresztül Dél-Olaszországba tervezi szállítani az éves szinten 31 milliárd köbméter földgázt, amely biztosítaná Európa számára az orosz gázimporttól való függetlenséget.

Az eredetileg 3900 kilométer hosszúra, 7,9 milliárd eurós költséggel megvalósuló Nabucco vezeték nyomvonalát a költségek csökkentése érdekében tavaly átrajzolták a felek, az immár Nabucco Westre keresztelt vezeték hossza 1315 kilométerre csökkent és átszelte volna Bulgáriát, Romániát és Magyarországot is. A projektben olyan vállalatok érdekeltek, mint a román Transgaz Medias, a bolgár BEH, a török Botas és a Mol, valamint a francia GDF Suez, miután májusban megvásárolta az OMV a projektben birtokolt 9 százalékos részesedését.

A Kaszpi-tengerben található Shah Deniz-i gázlelőhelyet a BP, a Satoil, a Socar, a Total a Lukoil, a NIOC és a TPAO alkotta konzorcium birtokolja. A TAP főrészvényesei a svájci Axpo, a Norvég Statoil és a német E.On.