Nagy dobásra készülnek az oroszok

Negyed századdal a Szovjetunió és annak polgári repülőgépgyártásának csaknem teljes összeomlása után – nyilván nem függetlenül a nyugati szankcióktól – Moszkva elkezdte annak újjáépítését. Az viszont a megfigyelőket is meglepte, hogy még az óriás utasszállítók terén is felvenné Oroszország a harcot a világvezetőkkel.
Barabás T. János, 2015. november 27. péntek, 19:45
Fotó: Reuters

Míg a nagy hatósugarú és teherbírású utasszállítók építésében két versenyző uralja a világpiacot, az Airbus és a Boeing, egyre élesebb a verseny a középkategóriában (130 utasig és 3000 kilométeres hatótávolságig) a kanadai Bombardier, a brazil Embraer és a francia-olasz ATR között.

Jelentkeznek azonban új játékosok is, mint Mitsubishi Regional Jet, amely ezen a héten hajtotta végre első repülését, és váratlanul beszálltak a versenybe a kínaiak is. Azonban némi előnnyel már több mint egy éve igyekszik a piacra ebben a szegmensben a Szovjetunió bukása óta első orosz polgári gép, a Szuhoj Superjet 100-as is.

A gépből már több mint 200-ra sikerült megrendelést is szerezni, közülük 50-et az Aeroflottól. Ebből az idén 21-et leszállítottak, ami elenyésző a 125 Airbushoz és a 25 Boeinghez képest, de az arányok gyorsan változnak. A közepes gépkategóriában a vezető orosz légitársaság összesen csupán 29 nyugati repülőgép megvásárlását tervezi, szemben 50 hazai gyártású Irkut MS-21-essel - leánykori nevén Jakovlev Jak-242-essel.

Újjáéled egy új terv

A Handelsbaltt beszámolója szerint emellett úgy döntöttek, hogy újjáélesztenek egy régi tervet és megkezdik a regionális gépnek szánt Iljusin Il-114-es gyártását is. Ennek kizárólag hazai elemekből történő építését 2019 végén, 2020 elején indítják. Ez a turbólégcsavaros modell 1990-ben hajtotta végre első kísérleti repülését, de nem volt pénz az ország összeomlása közepette, így 2012-ig - amikor leállították a gyártását - mindössze 18 példány készült el belőle Üzbegisztánban.

Most Dmitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes bejelentette, hogy Nyizsnyij-Novgorodban gyártják majd az orosz médiában ünnepelt típus. A 64 személyes gép ára 16-17 millió dollár lesz, legközelebbi vetélytársa az ATR-72-es, 25 millió dollárba kerül - igaz, az 74 utast képes szállítani. Valódi előnye azonban a jóval kisebb fogyasztása mellett, hogy bármilyen kemény felület szolgálhat számára leszállópályául. Újjászületéséhez azonban a szükséges korszerűsítés mintegy 500 millió eurós beruházást igényel.

Ritkább mezőnyben is próbálkoznak

A zsúfolt középmezőnyben induló új orosz gépekkel ellentétben ritkább mezőnyben startolhat a négymotoros Iljusin Il-96-os. A gyártás újraindításával párhuzamosan ugyan 1995 óta használt hat darab Il-96-300-as gépet az Aeroflot épp kivonni készül az  utasforgalomból - a gépek korával és gazdaságtalanságukkal indokolva a döntést -, ám az elnöki flotta gépei még továbbra is ezekből a modellekből állnak.

A gépet egyébként annak idején a Boeing 747-es vetélytársának szánták, ez volt az oroszok első széles törzsű távolsági utasszállítója. Megbízható, egyszerű és biztonságos a pilótái szerint, első repülése (1993) óta egyetlen egy sem zuhant le közülük. A Boeingekkel és az Airbusokkal azonban nem bírta az üzleti versenyt, ezért a gyártását 2009-ben felfüggesztették és az utasszállításból kivonták meglevő példányait. Eközben azonban az ország vezetőinek rendelkezésére álló nyolc darabos elnöki flottában továbbra is helyet kaptak ezek a modellek, sőt, ez év végén két további géppel bővül a flotta, ami reklámnak sem jöhet rosszul a tömeggyártás újrakezdéséhez, hiszen ha az oroszok Putyin elnök életét is rá merik bízni...

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Sinibaldi, 2015.11.29 14:21

A sky full of thoughts.

As a concept
in the sky
full of dreams,
as a beautiful
moment that
always appears
with the sound
of a fine bird....

Francesco Sinibaldi
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2015.11.28 11:54

@Rodent:
majdnem biztos, hogy árcsökkentéssel reagálnak majd, hogy kivéreztessék az új konkurenst. mondjuk attól nem fogok félni, hogy az oroszok ne támogatnák meg egy kis pénzzel a becsődölő gyárukat.

én úgy látom, hogy a nagy "választási" ígéretek valahogy nem akarnak teljesülni. pl a törökök felé sem építik az ukrajnát elkerülő gázcsöveket, pedig már vagy fél éve el kellett volna kezdeni és akkor még baráti országok voltak. az külön vicces, hogy ezek szerint most büntetik őket, hogy nem építik meg, pedig már fél évvel ezelőtt is ez volt az állapot. valszeg ez egy soha meg nem valósuló projekt volt, már akkor is tudták, hogy hazugság, amikor bejelentették, bár akik már akkor is ezt mondták, azt a ruszkibarátok igencsak kikezdték a kommentekben...

a pénz nagy úr, az oroszoknak meg nincs. csak grandiózus terveik...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matrica, 2015.11.28 08:42

@Rodent:
OK, vegul is nem megfelelo muszaki allapotu repuloket leszallni sem engednek a reptereinken.
Egy versenyzovel tobb meg sose art egy piacgazdasagban, abbol csak arcsokkenes lehet.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2015.11.28 01:59

@matrica: Nem hiszem, hogy barmi technikai problema lenne ezekkel a gepekkel, elvegre eleg komoly eloirasoknak kell megfelelni minden utasszallitonak, mindegy hol gyartjak oket.

Inkabb az a kerdes, hogy birjak -e a piaci versenyt a konkurenciaval.
Meg az is lehet, hogy a verseny miatt csokken a ket nagy gyarto gepeinek ara... ki tudja...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matrica, 2015.11.28 00:48

Aki akar, uljon ezekbe az orosz micsodakba, en inkabb kihagyom.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html