Nem hatották meg a dühös taxisok a spanyol kormányt - marad az Uber

Több spanyol városban sztrájkkal és tüntetéssel tiltakoztak a taxisok az Uber, illetve a hasonló módon működő Cabify nevű alternatív, közösségi személyszállítási szolgáltatás terjedése ellen - tudósít az MTI.
K. Kiss Gergely, 2017. május 30. kedd, 22:19

Barcelonában 24 órás munkabeszüntetés mellett döntöttek a taxisokat képviselő szervezetek. Reggel 6 órától a repülőtérre és a vasútállomásokra érkező utasokat üres drosztok várták, akiknek így a tömegközlekedést kellett választaniuk. A metró- és buszjegy-kiadó automatáknál hosszú sorok alakultak ki, a város és reptéri között közlekedő buszokat sűríteni is kellett, de a beszámolók szerint a sztrájk eddig nem okozott káoszt Barcelonában.

A spanyol fővárosban a barcelonaihoz hasonló helyzetet tapasztaltak a pályaudvarok és a repülőtér utasai, a madridi munkabeszüntetést azonban rövidebb időre, fél napra hirdették meg. Az érdekképviseletek felhívására délben tiltakozó megmozdulást rendeztek a belvárosban. Sípolva, dudálva, petárdákat dobálva vonult a tömeg a kongresszus épületének közelébe. A szervezők szerint 10 ezer, a hatóságok szerint mintegy 6 ezren voltak.

Ezt már nem tolerálták

A spanyol taxis szövetség (Fedetaxi) a követeléseiket tartalmazó dokumentumot a tüntetésen átadta a parlamenti pártok képviselőinek. Ebben egyebek mellett az szerepel, hogy közszolgáltatásként jöjjön létre egy országos digitális platform, ahol - hasonlóan az Uberhez és a Cabifyhoz - taxit lehet rendelni.

A taxisok úgy vélik, az utasokat a taxinál olcsóbban fuvarozó külföldi, multinacionális vállalatok tisztességtelen versenyt folytatnak, és előnyben részesülnek a helyi taxisokkal szemben, akiknek többsége egyéni vállalkozó.

Julio Sanz, a spanyol taxis vállalkozók szövetségének (CTAE) vezetője felhívta a figyelmet arra, hogy a jogszabályok szerint 30 taxisonként 1 VTC-engedélyt lehetne kiadni. A VTC-engedély az előre megrendelhető, úgynevezett sofőrrel ellátott személyszállító járművek (Uber, Cabify) közlekedésének alapfeltétele, csakhogy az arányosnál jóval több VTC-engedélyt adtak már ki Spanyolországban - hangsúlyozta.

A spanyol fejlesztési minisztérium idén március 1-jei adatai szerint Spanyolországban több mint 67 ezer taxi van, és emellett csaknem 5500 VTC-engedéllyel rendelkező sofőr dolgozik.

Fellélegezhet az Uber

Az Uber a sztrájk miatt e-mailt küldött felhasználóinak, amelyben kiállt üzleti modellje mellett, és előre elnézést kér az utasoktól a várható nehézségekért. Napközben pedig felfüggesztette az előrendelési szolgáltatását, mert annyira megnőtt a forgalma, hogy csak azonnali fuvart tudtak fogadni. Ugyanez történt a Cabifynál is.

Az Uber a taxisokkal ellentétben azt kéri, hogy ne legyen limitált a működésükhöz szükséges engedélyek kiadása. Az illetékes spanyol fejlesztési minisztérium azt közölte: nem tervezi, hogy változtat a szabályozáson, mert szerintük az biztosítja a kiegyensúlyozott és rendezett együttélését a két típusú szolgáltatás között.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

cheater, 2017.06.03 17:41

@laci_52: Nézd, értékelem azt hogy ilyen türelmesen válaszolgatsz a támadásaimra - ez ritka jelenség a mostani online világban - de ettől még a számításod hibás.
Kezdjük ott hogy annak is van költsége, ha te a saját autóddal mész be a belvárosba, gyakran nem is kevés, sőt sokszor van rejtett költsége is, sőt a rejtett költség összege néha annyi amennyiből 50 taxiutat ki tudnál fizetni.
Aztán ott van az, hogy hétköznap bármikor kapna sofőrszolgálatot, de mikor bulizik a nép? Hétvégén. Akkor viszont a sofőrszolgálat kevés, igy a megrendelők fele hoppon marad, ami nem egy vidám dolog piásan, egy hisztiző asszonnyal a hátad mögött és két alvó gyermekkel a karodban. Marad a piásan hazaosonok megkockáztatása - amit senkinek nem ajánlok - vagy két taxi megfizetése, egy aki vezeti a kocsidat és egy aki ezt a taxist visszaviszi az autójához. Ennek fényében már nem is olyan jópofa ötlet saját autóval buliba indulni.

Másik oldala a sztorinak ez az egymástól függő kis gazdasági körviszony: a megrendelő, a főnököd, te és az autószerelőd. Már az elején elvérzik a sztoritok, már ott eldőlt, hogy a megrendelőtől a főnököd nem mer elkérni annyi pénzt amennyibe ez a szolgáltatás valójában kerül. Igy okoskodik - a te károdra - pl. nem jelent be. Te nem szólsz ezért, vállalod ennek minden nyűgét és kockázatát. Ennek egyenes következménye az a lelakott Suzuki Swift aminek nincs alja, sem jobb oldali tükre és a négy keréken a négy teljesen különböző gumi, természetesen ez elegánsan megfejelve azzal hogy pótkerék már egy éve nincs a kocsihoz. Ennek pedig egyenes következménye a sufniműhelyes - egyébként nagyon kedves és rendes - autószerelő.
Na most ez az egész úgy ahogy van addig működik míg nincs nagyobb baj. Míg 10-20ezer forint a kár mindenki megoldja. Ha defekted van, hozatsz a haveroddal egy pótkereket, ha az autószerelő elfelejtette meghúzni a csavarokat újra meghúzza, stb. De ez a rendes autószerelő vajon akkor is ilyen kedves lesz és együttműködő mikor kiderül hogy 800ezer forint kárt okozott a hibájával? Vagy a főnököd jót fog állni vajon egy ilyen összegű kárnál érted? Hisz ő adta alád ezt a romhalmazt. Vagy te, mikor kiderül hogy nem fizet a biztosító helyt állsz egy ilyen mértékű kárért?
A fenéket, a történetben szereplők mindegyik csak széttárná a karját és azt hangoztatná, hogy vis maior.

Hogy teljesen világos legyen, azokban az országokban ahol dübörög a gazdaság, akiket előszeretettel hozunk fel példaként hogy ők milyen okosak (megkockáztatom, hogy akár te is példálózol velük, pl. Németország, Svájc) ezt a tevékenyéget a sztoriban szereplők egyike sem tudná még egy napig sem végezni.
Rendőr első kérdése az lenne hozzád - mert ezzel az autóval biztosan megállítana - hogy milyen minőségben ülsz ebben az autóban? Erre valamit mondanod kell.
Azt, hogy nálunk miért nem állít meg és ha megállít ezt a kérdést miért nem teszi fel neked azt nem tudom, pedig épp ideje lenne.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2017.06.02 23:26

@cheater: Akinek van saját autója, annak reális alternatíva a taxival szemben a sofőrszolgálat. Nyugodtan el lehet menni a saját autóval bulizni, esküvőre kerti partira stb. és lehet inni is. Ha vége a bulinak, hívjuk a sofőrszolgálatot, egy órán belül ott vannak és hazavisznek. Ez így sokkal olcsóbb, mint a taxi oda-vissza.

Igen, én voltam a Laci bácsi, akit sokszor hívtak: ezernél több autót hazavittem gond nélkül, ezért a felelősségbiztosításra nem volt szükség. Valóban nagyot kaszált rajtam és kollégáimon a cég, de ezzel akkoriban nem foglalkoztam.

Sikerült ezzel a munkával kihúzni a nyugdíjig, akkor abba is hagytam, hatvanon túl már strapás az éjszakai munka.

Vettem egy olcsó, de jó állapotú autót hihető futott kilométerrel(nem uberestől!), máig kitűnően szolgál és egy közeli sufniműhelybe hordom javíttatni, ahol olcsón, gyorsan és jó minőségben dolgoznak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

cheater, 2017.06.02 17:34

@laci_52: A sofőrszolgálatnak az a köze a taxiszolgáltatáshoz, hogy az emberek többségének van autója?? Ezt a választ nem tudom feldolgozni.
Láttam már pár ilyen sofőrszolgálatos honlapot, mintha egy óvódást bíztak volna meg az elkészítésével, már a honlap alapján kirajzolódik mire is számíthatok tőlük ha baj van.
A cégnek teljes körű felelősségbiztosítása volt. Te igy tudtad, én picit kételkedem, de persze legyen, volt neki.
Tehát ennek a cégnek volt egy érvényes biztosítási szerződése a kártalanításra. A cégnek. És te ki voltál a sztoriban? Te voltál Laci bácsi aki időnként besegít ha sok a megrendelés? Feltételezem nem árulok el nagy titkot ha elmondom, hogy erre igy nem fizet a biztosító, majd hülye lesz.

Ahogy a sufniműhelyes sincs rákényszerítve arra, hogy kártalanítson, ha még az ötödik javítás után is eszi az olajat meg a vizet a nemrég vásárolt tizenéves csotrogány. Amit lehet valamelyik volt uberdrivertől vettél meg, aki megesküszik neked mindenre ami szent, hogy bár uberezett vele, de ebben a 10 éves autóban garantáltan csak 30ezer km van. Ez egy olyan jó vétel, hogy nagyon.

És már be is zárult a kör. Te és a bedolgozásod egy cégnél ahol bejelentés nélkül a főnököd konkrétan kirabolt, igy ár alá menni, a szervizes aki szintén olcsóbb mint a hivatalos, amire természetesen biztosan szükséged lesz, hisz téged még egy volt uber driver is átvert és rádsózta a felélt autóját aminek megjavitatására nem kért el elegendő pénzt a kuncsafktoktól. Hisz úgyis lesz egy hülye aki majd ezt megveszi.
Konkrétan ebben a teamben mindenki átver mindenkit, csak az jár jól aki a legnagyobbat tudja hazudni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2017.06.01 22:59

@cheater: "Mi köze a sofőrszolgálatnak a taxiszolgáltatáshoz? "

Van köze hozzá! Ma már az emberek többségének van saját autója(hazánkban 3 emberre jut egy autó) és az okosabbak nem vezetnek akkor, ha isznak.

Elmennek egy buliba a saját járgánnyal és hazavitetik magukat éjjel a sofőrszolgálattal. Biztosan jóval olcsóbb, mint oda-vissza taxizni, különösen akkor, ha messze van a buli. Emellett ihatnak annyit, amennyi jól esik.

Nézzél körül a sofőrszolgálatok honlapjain!

A cégnek teljeskörű felelősségbiztosítása volt.

Amint írtam, nekem akkoriban nem volt saját autóm, én csak a kuncsaftét vezettem, a helyszínre szállításról és utána a visszahozásról a cég gondoskodott és az autóin nem volt szabadjelző!

Igen, évekig alkalmi munkákból éltem és ma már rendes öregségi nyugdíjas vagyok. Viszont előtte sokáig volt bejelentett munkahelyem, rengeteg adót és járulékot fizettem, úgyhogy engem nem kell eltartanod, megteszi azt Állambácsi.

Nem tervezem, hogy újból beállok sofőrködni(az állandó éjszakázás elég strapás!), nem szorulok rá, egyéb alkalmi munkákat persze most is elvállalok.

Nem trombózisos a lábam, más bajom sincs, nem lesz műtétem, hosszú idő után most először jártam a háziorvosnál - mivel lejárt a jogosítványom - és akkor tudtam meg, hogy már egy éve nyugdíjba ment és egy csinos fiatal hölgy van helyette.

Új autót pedig nem veszek, ha a mostani kirohad alólam, fogok venni egy tizenéves csotrogányt. Van a közelben egy sufniműhely, ahol az ilyeneket megjavítják.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

cheater, 2017.06.01 17:28

@laci_52: Sofőrszolgálat a taxisok konkurense? Te azt sem tudod mi az a taxi. Mi köze a sofőrszolgálatnak a taxiszolgáltatáshoz?
Ha sofőrszolgálatnak álcázva taxiszolgáltatást nyújtottál, akkor értem miért mosódik egybe a fejedben ez a két különböző dolog, de ha valóban azt a szolgáltatást nyújtottad amit magadról állítottál akkor nem világos miért írod azt amit írsz.
Hivatásos jogosítvány, páv 2 és alkalmazás? Mit kell érteni az alkalmazás alatt? Mennyire voltál bejelentve, mennyit növekedett a nyugdíjalapod ennél a cégnél? Vannak elképzeléseim. Milyen biztosítása volt a cégnek arra az esetre ha az ügyfél A8-asát leamortizálod? Vagy volt nálad lové zsebben felkészülve a bajra?
Az autót ők adták vagy a sajátodat élted fel? Látom őket nap mint nap, Suzuki Swift, ránézésre 600.000km, az autónak konkrétan már nincs alja, arra nincs pénze a gyereknek hogy az egy éve letört jobb oldali tükröt megjavíttassa, bejelentés, biztosítás, minden nélkül szolgáltat a fővárosban. És nem elég neki, hogy azokat a vállalkozásokat teszi tönkre akik ezt a szabályok szerint szeretnék végezni, még a gyerek feltesz magára egy világító szabadjelzőt - amit egyébként jogszabályok tiltanak - és még taxiszolgáltatást is végez, ezzel az autóval.

Alkalmi munkákból éltél és már nyugdíjas vagy, milyen nyugdíj ez, öregségi? Szép lassan kiderül, hogy te vagy az akit nekem el kell tartanom. Ha újra jön egy ilyen uberszerű cég, jól sejtem hogy te leszel az első aki oda beáll tevékenykedni? Logikus, hiszen autód van. És ha van autód, akkor ez logikus.
És te gyorsabb is leszel, mint a taxi. 74 évesen. Trombózisos lábbal. A műtéteid pedig fizessem én.
Új autót is én vegyek neked? Mert az uber nem fog.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html