A győri székhelyű társaság tavaly összesen 1,39 millió motort és 32,6 ezer járművet gyártott, szemben a 2008-as 1,9 millió darabos motor- és a 60 ezres darabszámot is meghaladó autógyártással - jelentette be Thomas Faustmann ügyvezető igazgató. A társaság 3,875 milliárd euró árbevétellel zárta 2009-et, amely 31 százalékos visszaesésnek számít az egy évvel korábbi 5,617 milliárdhoz képest. A motorgyártásból származó bevételek a 2008-as 4,127 milliárd euróról 3 milliárdra, a járműgyártás bevételei pedig 1,3 milliárdról 702 millióra csökkentek. Az Audi Hungaria a 2008-as 535 millió eurós adózás előtti nyereség után tavaly 45,8 százalékkal alacsonyabb, 290 milliós adózás előtti eredményt ért el. Johannes Roscheck pénzügyi igazgató szerint a válsággal terhelt 2009-ben a 290 millió eurós adózás előtti eredmény a versenytársakhoz képest kifejezetten jónak mondható.

A fellendülés jelei ugyanakkor már láthatók: az idei első két hónapban Győrött összesen 274 ezer motort és 6,2 ezer autót gyártottak, amely az Audi Hungaria vezetői szerint nagyságrendileg megegyezik a két évvel ezelőtti azonos időszak eredményének. A társaság várakozásai szerint az idén 80 ezerrel nőhet a gyártott motorok száma, míg a járműgyártási darabszám 3,5 ezerrel nőhet - mondta Faustmann. A társaság igazgatója rámutatott az év eddigi részében is már javultak a termelési adatok.

A társaság a világszerte uralkodó trendekkel szemben tavaly is magasan tartotta beruházásainak volumenét, s győri telephelyén mintegy 187 millió eurót fektetett be 2009-ben. A befektetések elsősorban a termékek, a gyártástechnológia, a gyártásmélység-növelés és az infrastruktúra-fejlesztés területén realizálódtak. Az Audi magyarországi vállalatának megalapítása óta a társaság eddig összesen 3,7 milliárd eurót meghaladó értékben hajtott végre beruházásokat hazánkban.

Thomas Faustmann hangsúlyozta: a konjunkturális visszaesés ellenére az Audi Hungaria számos új motorprojektet valósított meg, s több infrastrukturális beruházást is végrehajtott.

A megváltozott piaci feltételek ellenére az Audi Hungaria Motor Kft. 2009-ben is igyekezett magas szinten tartani a foglalkoztatást: tavaly év végén a győri társaság 5,6 ezer dolgozónak adott munkát. Faustmann hangsúlyozta: miután Magyarországon nincs rövidített munkaidő, ezért egy úgynevezett pótszabadság bevezetésében állapodtak meg a dolgozókkal. A 2009-es béremelést a társaság nem fizette ki, hanem 2010 februárjára halasztotta, valamint 10 nap pliszszabadságot kaptak a dolgozók.

Az Audi AG által a 2009-es eredményekből fizetett nyereségrészesedés egy részét a magyarországi vállalat további, 12 nap szabadságra váltotta át, de a dolgozóknak nem kell teljes mértékben lemondaniuk a készpénzben fizetett profitrészesedésről sem. Az Audi ezzel a megoldással 533 győri munkahelyet tartott meg, a munkafolyamatok átszervezésével pedig további 600 dolgozó további foglalkoztatását biztosította a cég. Az Audi Hungaria előtt - a 2009 elején a kormánnyal folytatott tárgyalásokat nyomán - megnyílt a lehetőség a munkaidő rugalmas kezelésére. Faustmann szerint ez nagy eredmény az autóiparban, különösen a kabriógyártással is foglalkozó Audi esetében, ugyanis ahol a kereslet szezonális, jellemzően nyár eleji megugrását követően a téli hónapokban például erősen visszaesik a vásárlói érdeklődés.

A tavalyi volt az első év a társaság életében, hogy csökkent a motorgyártás darabszáma, a kereslet az elmúlt években a dízelmotokról egyre inkább a benzin felé fordult - mondta Faustmann a motorgyártást befolyásoló trendekről. Amellett, hogy az Audi konszernszinten is gyorsan reagált a fogyasztói kereslet csökkenésére és időben csökkentette a gyártási mennyiségeket, az életciklusuk vége felé közelítő nagy járművek (Audi A8, VW Tuareg) csökkenő gyártási darabszáma is kevesebb nagymotor gyártását igényli. A motorgyártás területe nagy mértékben változik: a hatékonyságnövelés mellett a csúcsteljesítmény és az alternatív üzemanyagok használata egyre erősebb igény, a kibocsátási határértékek szigorítása miatt szükséges az emissziós jellemzők optimalizálása, illetve a technológia fejlesztése. Az Audi kizárólag Győrött fejleszti és gyártja a bioetanol felhasználásra épülő motorokat. Faustmann hangsúlyozta: a győri Audi feladata nem az, hogy minél olcsóbban gyártson motorokat, hanem az, hogy technológiai szempontból rendkívül összetett motorokat fejlesszenek és gyártsanak, amely a világ motorgyártásának élvonalát jelenti.

A Győrben gyártott autók darabszámcsökkenését az is indokolja hogy a magyarországi cég elsősorban életmód-autókat készít, amelyek minden bizonnyal nem az első autók a családoknál.

A műszaki fejlesztés egyik kiemelt célja 2009-ben a gyártásoptimalizálás volt az Audi Hungariánál, de emellett a társaság tovább szeretné erősíteni együttműködését a győri Széchenyi Egyetem belső égésű motorok tanszékével is. A vállalat hosszú távú személyügyi stratégiája ugyanis a mérnök-hallgatók magas színvonalú képzését helyezi a középpontba - mondta Faustmann, s hozzátette: a társaság 2010-ben is folytatja offenzív képzési stratégiáját.